Pàgines

Retorn document 2.2

font



1.       BARRIONUEVO Alba Mariacrec que ha de ser molt difícil desfer-se de les creences i expectatives que arrosseguem d’ençà que som estudiants, aquelles que ens dicten el que una “bona classe” ha de ser. Ara bé, crec que tots hauríem d’intentar (com a mínim) identificar-les i així, en un futur, ser capaços de lluitar en contra d’elles i poder créixer com a docents.”
2.       BLASCO Natalianecessitat de ser capaços d’adaptar-nos a cada situació. No trobarem solucions magistrals, receptes de tècniques fàcils per aplicar a l’aula, sinó que el que ens definirà com a bons docents serà la nostra capacitat d’adaptar les diferents tècniques a l’entorn en el qual ens trobem en cada moment, per tal d’optimitzar l’aprenentatge dels nostres alumnes (…) no podem aspirar a tenir aquesta habilitat el primer any, ni tan sols en els primers cinc anys! Serà amb la nostra expertesa, i evidentment amb els nostres encerts i errors, com aconseguirem aquesta gran virtut del docent. És molt important també tenir unes expectatives realistes.”
3.       BOLET Pere Antonel professor ha de saber canviar-se les ulleres segons l’enfocament que li vol donar a la llengua. Ni veure-la tan allunyadament que sembli un tot dispers i abstracte, ni disseccionar-la tan al detall que en perdem la cohesió o la imatge global. Tenir en compte que la llengua és saber, eina, comunicació i patrimoni a la vegada. També ens hem de saber posar les ulleres de l’alumne i buscar com veurà ell el nostre objecte d’aprenentatge i com s’hi enfrontarà. Pensar la feina que realitzarem des del seu punt de vista, no des de la butaca del professor.”
CARMONA LaiaLa polémica y la controversia como ejercicio que ha dado paso a la reflexión sobre esta asignatura. La reflexión como pieza necesaria en cualquier actividad, lingüística o no. La reflexión como medio para alcanzar un tipo de criterio, el tuyo propio. Esta es una de las palabras que más me llevo.”
CATALÁN Esthers'hauria de focalitzar en el desenvolupament d'aquestes habilitats per part de l'alumnat: escoltar, parlar, llegir i escriure. Per tant, es posen en relleu les experiències que subratllen la importància de llegir per escriure, parlar i dialogar per interpretar textos, explorar els ponts que hi ha entre gramàtica i escriptura i parlar per aprendre i de parlar per explicar el que hem après.”
6.       DELGADO Alexandrauna de las cualidades que caracteriza a un buen profesor es saber leer la clase, no sólo los niveles y los ritmos de nuestros estudiantes si no saber conectar con ellos a un nivel más profundo (…) si algo agradezco de esta asignatura ha sido los momentos, breves y largos en los que hemos podido expresarnos. Me quedo con esta porque considero de una relevancia extrema el hecho de que nuestros estudiantes puedan decir lo que piensan, sin miedo al juicio y a la opinión ajena. Para crear una comunidad discursiva debemos tener en cuenta que sólo será posible si plantamos la semilla del respeto mutuo y la comprensión.”
7.       GARCIA EvaL’aprenentatge divertit, amb lectures estimulants, jocs de paraules, peixos al cove, és un gran estímul i una eina poderosa.”
8.       GÜELL Poldavant tenen una persona amb totes les mancances i contradiccions que implica l’existència. En cap cas plantejo que haguem de ser amics dels nostres alumnes ni que ens haguem de preocupar dels seus problemes com si fossin membres de la nostra família. Però sí que crec que mostrar una cara sensible vers els múltiples contextos que ens trobarem en una aula, ens convertirà en millors professors i millors persones.”
9.       HERNÀNDEZ JoanPensar: Això encara no ho he estudiat.”
10.   JORGE EloyNo és el mateix començar una activitat amb un “feu l’activitat” que amb un “posem-nos en dansa”. Així doncs, ara que ja quasi acabem el màster, és hora de posar-se en dansa amb la docència. O més aviat, en això de fer de professor, gratar i menjar, tot és començar!”
11.   LARROYA Arnauhe agraït, doncs, és que se’ns hagi permès parlar entre nosaltres en aquests espais diaris, i ens ha permès treballar col·laborativament i, per descomptat, ens ha ensenyat a ajudar i a ser ajudats pels altres. Al que no arriben els uns, hi arriben els altres.
12.   MADÍ PolÉs hora de desterrar les etiquetes i adoptar, com ens diu Ferreiro, un respecte intel·lectual per les contribucions de l’alumnat.”
MANCHADO LauraPara que el habla exploratoria sea efectiva y el alumnado logre extraer el máximo de beneficios posibles, el docente debe explicitar previamente las pautas a seguir y las preguntas a resolver. Un ejemplo cercano de habla exploratoria serían los grupos de debate creados en clase para comentar los artículos de cada semana, la interpretación conjunta llegó a conclusiones a las que sola hubiera sido capaz de alcanzar.”
14.   MARTÍ Maria Isabeldepèn del que hem d'ensenyar, de com ho volem fer i de qui tenim davant. Aprendre llengua i ensenyar-la és un trajecte de llarg recorregut, una cursa per etapes, un camí que no s'acaba mai. Lluny d'angoixar-nos i enfrontar-nos, hauria d'unir-nos per aconseguir arribar com més lluny millor.”
15.   MARTI MontserratEn el principal exercici que ha proposat l’assignatura, hem pogut experimentar amb la funció epistèmica del llenguatge. Elaborant els posts hem anat construint alhora el nostre propi aprenentatge i hem anat continuant la tasca d’edificació de la nostra identitat com a docents (…) El que crec que ha passat a classe d’Ensenyament i Aprenentatge de la llengua és que el docent ha desplegat un conjunt d’estratègies de suport o bastida que pretenien guiar-nos com a aprenents (però uns aprenents especials que hauran d’acabar convertint-se en docents). S’han fet preguntes molt interessants per implicar-nos des del punt de vista lingüístic i cognitiu; s’ha procurat que ens interessem per les tasques (animant-nos a resoldre-les); se’ns ha convidat a justificar els fenòmens (i a aportar raons); s’ha ofert un exhaustiu feed-back (que ens ha retornat informació sobre les nostres accions) i amb aquest retorn s’ha presentat el comportament del docent per a la imitació; i fins i tot –com ja pronosticava l’article citat– s’ha experimentat i s’ha pogut veure què passava amb l’espinós tema dels “premis i reprovacions” (Fontich, 2011, p.70).”
16.   MASDEU Polpodríem dir que affordance és qualsevol característica d’un objecte, o ésser viu, que ens comunica com interactuar amb ells de forma implícita. Per exemple, si entrem en una sala amb una cadira, el nostre mecanisme humà ens portarà a seure-hi. És per això que, si extrapolem aquest mot a l’àmbit educatiu, podem afirmar que és vital anar deixant affordances als alumnes al llarg del curs. Així, ells podran anar creant el seu aprenentatge, no sempre de manera explícita, i ho retindran. I si ho traslladem a l’univers literari, la clau per buscar un bon text no serà quin llibre creiem que els agradarà més, sinó trobar aquella tasca que més els atraurà perquè hi haurà affordances.”
17.   MATEO MiriamTots hem produït i construït, més enllà de les aules, coneixement.”
MIGUELEZ AndreaAprendizaje compartido (…) pretende únicamente sumar conocimiento entre todos los que participan. Porque, al final de todo, se me antoja todo ello como una sola imagen: un tres de nou sense folre. Erguido, fuerte, que solamente duda al alzarse, pero que llega hasta el final y sin caerse.”
19.   MONTOLIU Laiaper ser mestre com a mínim hi ha un procés de cinc anys d'aprenentatge. Doncs, això m'ho aplico i al setembre o octubre a començar el MIR, Mestre Interí Resident. Un cop acaba el màster, que sí que s'acaba, començarà el món real, i aquí els nostres mestres seran 25 adolescents preparats per posar-nos a prova.”
20.   PEREÑÍGUEZ AldaraMolts ho sabíeu molt bé, però d’altres hem après que, de perspectives, n’hi ha moltes; personalment, d’una banda he après que la meva perspectiva no pot ser, ni de bon tros, inflexible, i he (hem!) treballat i espero treballar amb gent que pugui omplir-me la perspectiva de dubtes sobre els que poder reflexionar.”
22.   ROCA AdrianaConsidero que un dels principals objectius de l’assignatura és fomentar la reflexió crítica al voltant de la llengua, aspectes, pràctiques didàctiques, etc., i el conte de Ramon Solsona, que tenia un component eròtic, era una oportunitat per debatre sobre si aquests temes tenen cabuda dins l’aula. Tot i que en una de les darreres classes de l’assignatura vam reprendre el debat, tinc la sensació que vam perdre una oportunitat per parlar-ne “en calent”. I mai millor dit.”
23.   RODRÍGUEZ ArturAllò que no s’experimenta, no s’aprèn. Això val tant pel contingut que aprenem com a alumnes, però també com a docents en ple procés d’aprendre a ser-ho. Sovint, cal deixar de banda el que sabem perquè pugui anar sorgint a poc a poc, no voler aplicar totes les teories i coneixements a la vegada (pobres alumnes). Els fruits no maduren abans d’hora per molt que insistim a fer que s'afanyin, o, dit d’una altra manera, “go with the flow” (Fontich 2019).”
24.   RUANO BegoñaCom a professors de llengua i literatura hem d'oferir eines i recursos als alumnes perquè s'interessin per la matèria i, el més important, que aprenguin. Per aconseguir-ho hem de ser originals i creatius sense deixar de banda el contingut.”
25.   TEJADA NataliaMis compañeros fueron valientes al mostrar su desagrado al docente de forma directa y usted fue valiente al escuchar e intentar comprender las reacciones y los motivos que les llevaban a tener esa opinión (…) La cultura del esfuerzo y del pensamiento autónomo es lo que me llevo de esta asignatura. Debo seguir trabajando la autonomía de mis escritos académicos y la confianza en mí misma (…) Los alumnos solo intervienen pensando en aquello que el profesor quiere escuchar y éste se olvida de lo que realmente piensan o sienten.”
26.   TORRENTS Albertensenyar català ens portarà a improvisar, a fer classes que se'n van de les mans, a gestionar emocions i verbalitzar-les, a jugar amb la llengua, a forçar-nos dia rere dia a aprendre coses noves, a produir. Saber que no podem deixar d’improvisar al mig d'una cançó sense que els altres ens mirin malament és tan important com saber aprofitar les oportunitats educatives que sorgeixen a l'aula i basar-nos en l'interès de l'alumnat perquè aprenguin significativament (…) la llengua, allò que tan (sic) ens identifica i ens edifica com a éssers socials, no és gens fàcil. Si no costa de fer-ho, és que no ho estem fent prou bé. La nostra tasca com a professors de català ha de ser la de transmetre les eines suficients com perquè d'aquesta dificultat en neixin uns aprenentatges i que de la motivació es pugui avançar en el nivell de coneixements.”
27.   VALDIVIA Miqueldictats per parelles o en grup, dictat gramatical, dictat de dibuixos, mig dictat... Cada un d'ells té una aplicació concreta i serveix per practicar diferents aspectes de la llengua. D'aquesta manera, esdevé molt útil aquest article en tant que modernitza i amplia un dispositiu didàctic tradicional i, alhora, proporciona recursos i idees concretes per treballar a l'aula.”
28.   VILÀ Martaper mi la feina de mestra té molt a veure amb les coses gairebé invisibles, els petits detalls (ensenyar i aprendre a mirar amb cura), i alhora espero que sigui transformadora, fecunda (…) Crec que tots estem d’acord en els beneficis de llegir a classe, però oferir-nos la possibilitat d’experimentar (i poder reflexionar) sobre les reaccions que una lectura pot generar en un grup ha estat un gran regal.”
29.   VILELLAS NuriaL’important d’una història no en són els personatges, sinó les idees. I cada objecte du incorporat moltes idees molt fortes. Però unes idees que potser no són les mateixes per mi que per un altre. La classe dedicada al ‘Joc dels objectes’ per mi va ser molt impactant. No només per poder conèixer els companys d’una manera més personal i profunda, ja que tots ens vam obrir per mostrar una petita part de nosaltres que segurament encara no havíem posat de manifest. Si no perquè d’un petit objecte tots vam crear un relat, que dependrà en funció de quin sigui el nostre camí previ. I aquesta és una eina potentíssima pels nostres estudiants. Ah, i amb lliçó final inclosa. Amb un parell. I que cadascú s’ho miri des de la perspectiva que vulgui.”




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada