Polèmica
Els moments
estrella del curs en aquesta assignatura (i en d’altres) han estat les
discussions, algunes prou aferrissades, entre companys, però per temes
exclusivament lingüístics i/o didàctics eh... I és que alguns hem descobert un
nou passatemps a la vegada lúdic i entusiasmant: fer rabiar filòlegs. Jo que
vinc de la comunicació (heretge de mi!) em postulo davant vostre i us dic el
que tots sabeu però no voleu assumir, perquè està escrit i és profecia: ensenyar
ortografia és un trunyo! Serà l’última de les meves prioritats, les meves
classes seran un akelarre antinormatiu, on es farà apologia de la
sociolingüística, dictats en registre vulgar i es blasfemarà el bon nom del
Termcat.

Recursos
Reconec que cada
setmana es feia una mica més dur llegir els articles que teníem assignats per
grups al CV. Alguns eren prou densos i/o extensos. Però això no treu que han
estat molt profitosos, la majoria obrien nous punts de vista o donaven
consignes que es podien polemitzar (he he). I al repartir-los per grups i
posar-los en comú al final era com llegir-ne quatre pel preu d’un. Alguns també
donaven recursos ben sorprenents com en el tema dels dictats. Han estat un bon
mosaic de pràctiques didàctiques.

Ulleres
(Castellà, 2014)
Recupero aquest concepte
que serveix de metàfora per diverses coses. Per una banda, el professor ha de
saber canviar-se les ulleres segons l’enfocament que li vol donar a la llengua.
Ni veure-la tan allunyadament que sembli un tot dispers i abstracte, ni
disseccionar-la tan al detall que en perdem la cohesió o la imatge global.
Tenir en compte que la llengua és saber, eina, comunicació i patrimoni a la
vegada. També ens hem de saber posar les ulleres de l’alumne i buscar com veurà
ell el nostre objecte d’aprenentatge i com s’hi enfrontarà. Pensar la feina que
realitzarem des del seu punt de vista, no des de la butaca del professor.

Metalingüística
A mi tot el que
contingui metall m’agrada. I hem parlat diverses vegades de reflexions
metalingüístiques. Són el heavy metal de la classe de llengua, s’hi ha d’anar
amb compte. Buscar que els alumnes adquireixen els coneixements i les
capacitats necessàries per fer reflexions metalingüístiques per ells mateixos
és un gran objectiu que requereix l’esforç docent i discent en diverses etapes.
Forma part de l’aprenentatge competencial que busquem i les habilitats
pràctiques que volem inculcar. Però no podem forçar la màquina o els alumnes es
perdran i es pensaran que tot plegat és soroll.

Tadjikistan
El tadjik s’escriu
en alfabet ciríl·lic. No em diràs que això no és complicat! D’acord, potser per
ells no, però vaja. I al Pamir parlen set llengües autòctones diferents,
corresponents a les set grans valls de la regió. Totes set es conserven
únicament en l’oral. Ni textos escrits, ni normatives, ni lectura, ni... Deia
que ja és complicat l’alfabet ciríl·lic, però imagina’t no tenir ni alfabet. Així
doncs, sabem que ensenyar llengua i literatura és difícil, però encara diria
que ho tenim prou ben encaminat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada