Pàgines

Retorn document 2.1

font



1.       BARRIONUEVO Alba Mariala idea de que - que fan si ens importa - que engresqui als - de portar-nos la contraria.
2.       BLASCO Nataliai que ni tan sols ens limitem a fer un retorn, més o menys exhaustiu, del mateix - li servirà a l’alumne per saber en què ha fallat i perquè no ha tret una qualificació més alta - convertir a l’alumne.
BOLET Pere Anton
4.       CARMONA LaiaLa reflexió destaca la rellevància del feeback, destacant-la la forma “tan individualizada y, a su vez, meticulosa” i el fet que en queda constància gràcies el blog; també que el retorn es posa al nivell de l’exigència feta als alumnes: “se han recibido los retornos de la misma forma que el trabajo realizado, es decir, pensado, reflexionado y escrito”. Senyales, des del meu punt de vista encertadament, que l’ús del blog o altres instruments semblants té per objectiu suscitar la reflexió entre iguals al si de la diversitat de mirades i bagatges, com a manera de donar-se suport i aprendre entre tots. Aquest procés de reflexió i suport mutus és possible per la diversitat de tasques realitzades, i l’escriptura posterior força l’autoobservació catalitza un dels objectius de qualsevol procés d’aprenentatge: la construcció del “jo”, de la identitat. Ho assenyales molt bé quan dius “En cada palabra, en cada línea de cada párrafo de cada texto se desprende el "yo" de cada una y cada uno de mis compañeros”. Magnífica entrada, amb imatges reveladores.
CATALÁN Estheraquí
DELGADO Alexandra
7.       FREIXES Carlaalhora, individuo, nombrar a Aristòtil, conscients de que.
8.       GARCIA Evampte: introduïria - situada en en quartil inferior - una realitat a la que no podem girar la vista - perquè si ho féssim, no tindríem - Fontich Vicens, X. (201).
9.       GÜELL Pola sort de poder aprendre” dels companys. Aquesta idea de l’aprenentatge dels altres és clau: actualment els docents es veuen no ja convidats a compartir el que fan sinó arrossegats  a fer-ho i no pas com una opció orientada a aprendre conjuntament sinó comuna obligació lligada des del meu punt de vista al control extern. Crec que això és dramàtic i desnaturalitza un gest (compartir amb els altres, aprendre dels altres) que en la seva naturalesa original ens humanitza molt però que fàcilment es pot pervertir (des del meu punt de vista es perverteix) i que es torna un instrument de control (posar a la disposició dels altres el que fas i penses es torna un Boomerang per aniquilar els altres, i l’espai públic es torna un espai de risc). Esmentes el que en periodisme anomeneu “la gran taca negre (sic)”, i m’he quedat amb les ganes de conèixer més en què consisteix aquesta idea. Esmentes això en relació al que anomenes “canviar el producte final a meitat del recorregut “ en relació al fet que no vaig explicar que el lliurament seria a través del blog fins qe ja portàvem unes quantes sessions: la raó  de no haver-ho dit abans, a principi de curs, és perquè no sabia encara que us demanaria el retorn per aquesta via; no ho havia fet mai en el màster de secundària i potser no ho tornaré a demanar mai més, encara que sí que en tenia una experiència molt positiva a través dels blogs que organitzo en els estudis de grau (en què em permet gestionar la producció i el retorn de grups de 80 alumnes). Per què no ho tenia clar a principi de curs? Perquè primer volia saber com éreu com a grup, volia meditar  si valia la pena, volia pensar com adaptar aquest instrument a les dues tasques que us demanaria, etc. Tu insisteixes a pensar que (a) hi de demanat a mig fer, i que (b) aquesta consigna implicava necessàriament una modificació del text; és una perspectiva que no comparteixo; no tinc problema perquè la mantinguis, crec que el problema és que no és operatiu pensar aquestes dues coses; portades a la pràctica d’aula implicarien que (a’) el docent abans de començar ja ho ha de tenir tot pensat, i que (b’) el mitjà fagocita el contingut.  En realitat, el docent aprèn a partir dels alumnes que té al davant, del potencial que hi veu en relació a l’ús de determinats recursos, i no ha de demanar res que no hagi treballat necessàriament (en el cas del blog, la naturalesa d’escrit reflexiu de 10 pàgines lletra times 12 a espai 1,5 es mantenia fos quin fos el suport – que per altra banda no vaig detallar en cap moment, de fet, fins que vaig especificar el canal de lliurament). El que esmentes en aquest sentit d’adaptar la planificació a les necessitats del grup és encertat, crec. un dels conceptes que aconseguirem consensuar a l’hora de descriure-la, és el - La construcció de les identitats humanes cada vegada prioritzen - gran taca de negre - la nostre tasca –
HERNÀNDEZ Joan
11.   JORGE Eloyaquest intercanvi pot ser molt útil, però alhora ens pot fer perdre’ns en el mètode (retornar per retornar)”; la qüestió clau del teu raonament és el terme “mètode”. El retorn no és un mètode, com no hi és el marc comunicatiu on se situa: la interacció humana. La interacció (en les seves múltiples i infinites formes, i en el seu caràcter virtualment infinit) és un motor de desenvolupament social i cognitiu. Quan podem considerar que s’acaba una conversa (una de les formes més potents i primigènies que pren la  interacció)? La resposta és tan simple com complexa: una conversa s’acaba quan considerem (ja sigui de forma tàcita com explícita i acordada) que la conversa s’ha d’acabar (per la raó que sigui). Crec que el millor a l’hora de pensar en el nostre retorn és no partir de plantejaments de màxims, fer el que puguem amb les circumstàncies que tinguem, i veure en quin moment el retorn d’una tasca està saturat i ens cal parar i passar a una altra qüestió que permeti treballar aquells mateixos aspectes objectes de retorn des d’una altra perspectiva.
LARROYA ArnauThe rise of writing – Defining mass literacy
13.   Madí Pol – Magnífica proposta! És molt important veure efectivament que la diversitat és la norma, que no hi ha una sola manera de fer les coses, i que hi ha món per tothom dins uns marges presidits per la humilitat. Això queda molt ben palès en la proposta que fas. Comences amb unes paraules que revelen el millor aliment per aprendre: la humilitat per saber veure en els altres motius per aprendre. De les teves paraules es desprèn que el blog t’ha permès aprendre no només idees lligades a ensenyar llengua sinó també idees lligades a les persones que hi ha darrere dels escrits, i que han fet un esforç d’originalitat i enginy. “M'han meravellat l’originalitat i l’enginy de totes i cadascuna de les vostres aportacions al blog.” És una idea que ressona en molts altres comentaris. Celebro que hagueu après i que us faci l’efecte que efectivament heu après, i em permeto pensar que el blog, percebut inicialment com una qüestió perifèrica, com una nosa sobrevinguda, hi ha contribuït, posant sobre la taula com no podia ser d’altra manera tensions i aspectes centrals en el procés d’aprendre, molt bonics de predicar, però molt complexos de portar a la pràctica i que es poden resumir en dos termes: interacció i escriptura. No és possible el progrés humà sense interacció, i una forma molt sofisticada que pren la interacció és l’escriptura. Un dels trets que converteix l’escriptura en important i alhora sofisticada és que no es redueix a una activitat lingüística que genera un producte lingüístic (els focus d’atenció de l’escola) per comunicar el que volem dir, sinó que és sobretot una activitat d’aprenentatge i de construcció d’identitat. En aquest post estàs construint diversos tipus possibles d’identitat docent, totes vàlides, però sobretot t’estàs construint tu mateix com a aprenent observador, creatiu i empàtic. Visca!
MANCHADO Laura
15.   MARTÍ Maria IsabelNomés un retret”, dius; després tu mateixa acceptes que tu, per exemple, no vas lliurar el text en els termes establerts i que per tant acceptes no haver rebut aquest retorn. Queda estrany, doncs, que encara es mantingui el posicionament de “retret”, quedant ja tan ben explicat. Observem-ho des d’un altre punt de vista: alguns alumnes van decidir que no enviarien el text  el text via blog i jo vaig acceptar que ho fessin via correu (trobaven molt exposat de compartir un text públicament, per exemple; després he sabut que alguns simplement no van lliurar-lo a través del blog per mandra, segons confessió personal dels propis afectats; agraeixo la sinceritat). És a dir, els textos van ser acceptats, llegits i avaluats, sense distinció, i el retorn es va fer potencialment a tothom. Però no tots els textos podien ser valorats de la mateixa manera ja que alguns anaven aparellats d’un esforç enorme per superar la reticència de ser textos llençats a l’esfera pública de la classe. I això s’ha de valorar perquè és entrar en el joc: ho vaig valorar incloent-los en el meu retorn per escrit. Crec que la feina del docent s’ha de posar en valor, dignificar: una manera de fer-ho és aquesta; quan l’alumne entre en el joc aquest alumne mereix consideració. Espero que ho vagis elaborant, ja que és clar que la part de “mut i xiton” com dius (=acceptació resignada) encara pesa menys en el teu raonament que la contrarietat de no haver obtingut el retorn per escrit (i que fa que introdueixis el tema encara sota l’etiqueta de “retret”); em recorda en certa manera la figura retòrica de la “preterició”, que consisteix a dir que no diràs tal cosa però acabar dient-la (tu acceptes el no retorn però ho presentes com un retret, i per tant en el text queda inclòs com a retret). Per altra banda, no entenc l’afirmació “L'ham en forma de targetes va ser sensacional com deia un famós periodista. I és clar, alguns van picar”: quin ham deu ser?, i en quin sentit van picar alguns, exactament? Les coses no són tan complexes i sinuoses: l’única intenció en repartir unes postals boniques va ser de reconèixer la feina feta per part d’alguns alumnes; no es reconeixia l’alumne, es reconeixia la feina; el que han de tenir clar els alumnes que tindreu és que totes les persones mereixem respecte però que no tots els treballs tenen el mateix valor, n’hi ha que en tenen molt i això s’ha de valorar. Trobo estranya l’afirmació “vaig intuir ( o no) el rerefons de la jugada”: bàsicament crec que el reconeixement públic s’ha de normalitzar. Jo vaig quedar molt sorprès de veure l’enorme resistència que generava la idea de lliurar els treballs via blog. A classe això va ser mal humor i agror; però el que hi havia al darrera era por, por comprensible. Simplement a mi el blog m’anava millor per endreçar els vostres lliuraments. Aquesta raó havia de ser suficient: tinc més de 150 alumnes. Però no ho va ser. La simple demanda meva havia de ser suficient. Però no ho va ser: i per una raó que jo no m’esperava i que em va fer pensar. La raó era la genuïna por d’alguns alumnes de mostrar els seus textos. Això em va fer pensar en estudis que mostren efectivament que l’escriptura serveix per comunicar i construir idees (com una finestra al significat) però l’escriptura també és una evidència de qui som  (un mirall davant nostre). Els que tenien aquesta por estaven demanant-me alguna cosa, estaven reclamant-me comprensió i ajut, la situació demanava que jo actués. El que vaig fer va ser posar al centre de la meva atenció una cosa que era important (l’escriptura com a procés de construcció de la identitat, en aquest cas de docents) i que no considerava prioritària en començar el curs (pensava que persones avesades a escriure, com periodistes o llicenciats en filologia, no experimentarien aquesta por). Crec que per a mi va ser una lliçó que em vau donar i que he aprovat amb nota. Quan vaig llegir els textos em vaig emocionar molt, ja que hi vaig veure l’increïble esforç d’alguns; hi vaig veure també l’humor i l’actitud positiva. També textos amb agror, retraient-me encara aquest format de lliurament, però entrant en el joc i per tant fent l’esforç de superar la por. Repartir algunes postals era una manera d’agrair a uns quants l’esforç; també que haguessin introduït en els seus textos humor i bon rotllo: era necessari.
MARTI Montserrat
MASDEU Pol
18.   MATEO MiriamReconec la meva tafaneria”); 2) la idea de l’enorme aprenentatge que es deriva d’aquesta lectura creuada, en què has après del que els altres han dit i del que jo els he dit dels seus propis textos remetent-me per poder-ho fer a textos que han escrit altres estudiosos i formant una cadena per on transiten les idees que et semblen rellevants Míriam-Sònia-Artur-Xavier-Cassany; 3) la idea del diàleg entre procés i producte, tan important de tenir en compte i  tan difícil de conjuminar, amb la necessitat de tant en tant d’aturar-nos per mirar el paisatge i el camí recorregut, per valorar si cal tornar enrere o prendre una altra drecera ( i aquí les imatges que hi inclous són d’una gran bellesa, he de dir); 4) la idea que el nostre aprenentatge actual ens serveix per comprendre millor el passat (els comentaris del professor sobre el Manga que llegíeu) però no per jutjar aquest passat sinó per projectar-se cap al futur que et tocarà viure i que encara no saps quin serà. Aprofito aquest “paisatge” de què parla el Xavi per a ensenyar-vos dos que vam pintar la meva germana i jo.”
19.   Miguélez Andrea – una frase extraordinària: “somos gotas completamente distintas que saben formar un mismo río”; crec que captura molt encertadament vàries idees: individualment som molt minsos (com gotes) i molt diferents, però la suma de tots pot generar potencialment (“saben formar”) una entitat molt més gran, en el símil un riu, una entitat que es pot associar a termes com “moviment”, “flux”, “direccionalitat”, etc. i que es resisteix a termes com ara “estancat” al seu torn pot ser de caràcters molt diversos, tal com explica Jacint Verdaguer quan compara el Neva amb el Ter o el Llobregat en el seu viatge a Sant Petersburg el 1884: “Lo Neva, com los altres rius d’ací al nord, és immens, mes llurs aigües s’adormen emperesides, tot caminant; i per atravessar la Rússia hi estaran més que el riu d’homes que hi envià Napoleon, la major part dels quals s’hi quedaren a fer lo son de la mort. Tenen molta amplària i poc fons i és tal sa calma que un dubta de vegades si caminen avant o enrere. Nostre Ter i nostre Llobregat són raigs de porró comparats amb ells, mes se mouen, corren i salten i ballen, més no és tot jugar i saltar, sinó que treballen i ajuden als pobles que s’han assegut en ses riberes i els han cinglat amb artístics ponts de pedra. Lo Llobregat naix, i, petit com és, a quatre passos del bressol fa moure les moles d’un molí; Lo Neva mor sens haver donat moviment a una fàbrica. Com a medi de transport, són incomparables; los nostres treballen i es dessagnen tant que es queden anèmics, arribant a la mar sens  una gota d’aigua: los altres hi arriben plens de caudal, com rics marxants al milionari.” (De Tànger a Sant Petersburg, edició de Narcís Garolera. Barcelona: Tusquets, 2003). M’imagino que aquestes gotes no només tenim la capacitat de formar rius sinó de decidir quin riu volem formar o de quin riu volem ser un afluent. Pel que fa a l’esforç per penjar el material, quan llegim “Lo cierto es que era más bien una mezcla de sensaciones y miedos para conmigo misma que otra cosa” estem expressant una realitat molt profunda que té a veure amb la clau de l’aprenentatge: aquesta clau no és ni la intel·ligència, ni les hores d’estudi, ni el grau d’innovació de les tasques, o el domini que del contingut tingui el professor, ni tan sols de l’interès per aprendre una cosa o una altra: la clau és la identitat. En el nostre cas posàvem a la consideració dels altres un text escrit per nosaltres. Però escriure no és únicament (ni tan sols principalment) una activitat lingüística sinó una activitat de construcció del coneixement i sobretot de la identitat. A través de llegir els nostres textos els companys llegien la nostra identitat i s’obria la possibilitat de l’aplaudiment però també d’un ampli ventall d’accions des de la consideració burleta a la crítica destructiva. Tot i així, en afirmar del blog que s’hauria pogut fer “de una mejor manera para otra ocasión, no ha estado del todo mal como experimento participativo” destaca la manca de concreció (quina és la queixa concreta?), de fonamentació (a quina raó s’atribueix?) i de suggeriments de millora (quina és aquesta misteriosa “millor manera”?). Imatges inexistents. Consideració final: celebro que expressis amb tanta sinceritat que has après molt dels companys: em permeto pensar que el blog hi ha contribuït.
MONTOLIU Laia
21.   PEREÑÍGUEZ AldaraCompte: sobre les que tingués – suggerències.
22.   PRIETO Sònia
23.   ROCA Adrianasorpresa, contrarietat i disgust generalitzat”) i diagnostiques amb encert un dels problemes que hi ha al darrera (“tem molt acostumats a dirigir els escrits únicament al professorat i no pas a compartir-los amb els companys/es”); també destaques el fet que aquesta reacció no va ser minimitzada per mi (“Vam dedicar-hi una classe sencera a parlar-ne!”: i t’asseguro (ja ho comprovaràs quan hagis de desfer baralles de pati a la classe) que gestionar queixes en sessions improvisades no és fàcil: no sé si ho vaig gaire bé, vaig quedar bastant disgustat i ara que no ens llegeix ningú et confesso que en algun moment d’aquella sessió em van venir ganes de fugir cames ajudeu-me. Però la queixa em semblava reveladora d’un fet important (estudiant àmpliament per la recerca i que jo tinc molt present sempre però que em va enganxar com se sol dir “en calçotets”: el fet que un text ()seguint la metàfora de la professora Montserrat Castelló) és alhora una finestra (als significats, a la comunicació) i un mirall (i que com a tal ens retorna una imatge de qui som); la part de la finestra es treballa molt (el text com a entitat lingüística) però la part del mirall es treballa molt poc (el text lligat a la construcció de la pròpia identitat). La queixa arran del blog m’explicava molt de vosaltres com a aprenents: els contraris al blog, pensant-se que feien una cosa (queixar-se de la manca de previsió del professor, de l’inadmissible canvi de consigna, de la merda de màster, etc.) en realitat sense saber-ho n’estaven fent una altra: comunicant la por de posar un text / la pròpia identitat a la consideració dels altres. Vaig anar-me’n a casa amb el cor encongit per la sessió dedicada al blog, però amb la intuïció que demanar el blog (inicialment un simple recurs per ordenar els lliuraments dels meus gairebé 200 alumnes) havia estat un gran encert, que podia posar al centre no només la idea que escrivint aprenem el contingut (text=finestra) sinó que escrivint aprenem millor a veure qui som i qui hem d’arribar a ser (text=identitat). L’encertes quan dius: “Tots aquests recursos, actituds i maneres de fer s’haurien perdut si l’exercici només s’hagués dirigit al professor”; el pensament a què et remets escrit per la nostra companya Montse Martí (“aquesta assignatura ens ha sacsejat més del que estem habituats com a alumnes”) captura ni més ni menys que la intencionalitat que jo tenia en fer-vos classe, que tinc sempre quan faig classe i que he tingut quan he fet classe a alumnes de l’ESO durant 20 anys. I celebro que la cita amb què tanques l’escrit, corresponent al treball amb ortografia, t’hagi estat útil. Crec que la clau perquè això funcioni és que tots els que participem en el  joc (docents, alumnes, famílies, inspectors, polítics) vegem que estem en procés d’aprenentatge; això no sempre passa.
RODRÍGUEZ Artur
25.   RUANO BegoñaCompte – debemos renovarnos constantemente, adaptarse.
26.   TEJADA Nataliahttp://orcid.org/0000-0003-1095-1363Este hecho, hace que no contemples - una aplicación adecuada de las TIC en el aula, puede ser una - ciertas actividades que se prestan más a realizarle con ayuda de.
27.   TORRENTS AlbertLos Col·loquis de la insigne ciutat de Tortosa del professor (o dels continguts)”. Totalment d’acord: en aquest sentit el diàleg ha constituït des de l’antiguitat clàssica fins a l’actualitat un instrument per ampliar la nostra mirada del món i relativitzar les posicions de tots els participants. Crec que és per això que té tant d’èxit sempre el gènere de l’entrevista, un intercanvi dialògic que es treballa des del meu punt de vista encara poc a l’escola. Destaques que el més important del diàleg és que ens ajuda a evitar que les veritats absolutes eclipsin el procés d’aprenentatge (que tu consideres que és “allò que de veritat importa”). Crec que parles poc, però, de quines serien les condicions perquè això passi; els estudis d’anàlisi del discurs senyalen que el més important és que un torn (la intervenció d’un dels participants) no cancel·li el torn següent sinó que el possibiliti i l’animi. Això crec que ens hauria de fer pensar en quines condicions poden fer que existeixin “torns que possibiliten el diàleg” o “torns que el cancel·len”. Jo crec que una condició és tenir ganes d’escoltar el que diuen els altres: un fet que he comprovat molt a l’aula del màster és que els alumnes teníeu ganes d’escoltar què pensaven els altres (més al final que al principi) i això ha possibilitat diàlegs de qualitat. Crec que això s’ha d’extrapolar a les aules d’ESO, en què els alumnes tenen més ganes de dir-hi la seva que no pas d’escoltar els altres. Un exemple de torn que cancel·la és la resposta formulada per tu “Espanya s’hi val?” a la pregunta formulada per mi “Països on hagueu viscut, per exemple a l’Àfrica” en el joc sobre experiències viscudes. La teva pregunta-resposta era un comentari “boutade”, un divertimento, com t’agrada dir, en un context no orientat de fet a establir diàleg sinó a participar en el joc; era el que en diem “una sortida de caveguet, divertida”. Però encapsula bé què significa una contribució que no possibilita sinó que cancel·la, del tipus que es donen sovint en pseudo-diàlegs entre persones, que són més una exhibició impúdica i granítica de la pròpia posició que un intercanvi d’idees sobre la posició de cadascú. Un dels trets dels torns que cancel·len és el recurs a l’humor i la ironia, que deixen l’interlocutor paralitzat: si avança per rebatre la posició  el to d’humor el desqualifica; l’opció de no fer-ho fa que la tesi s’imposi per “incompareixença”. Se suposa que situar Espanya com a país africà conté una càrrega valorativa negativa concreta, lligada a termes com “endarreriment”, “corrupció”, “manca de democràcia”, “incultura”, “atavisme”, etc. La veritat és que malauradament és ben veritat que aquests termes es poden aplicar a l’Àfrica, encara que no tant pels mèrits propis com pels mèrits dels països (incloent-hi Espanya i uns quants països europeus més, sobretot França i Anglaterra) que hi han exercit (i encara ho fan a pleret) una persistent pressió extractiva bastant devastadora, que ha deixat com a herència precisament “endarreriment”, “corrupció”, “manca de democràcia”, etc. Els que estimem l’Àfrica hem après a veure-hi l’ànima de la humanitat, tal com ens ensenya a fer el gran Ryszard Kapuściński. Com a europeu sento vergonya de l’immens i potser irreparable mal causat i també de la paradoxal immensa capacitat de la gent d’aquest continent per donar desinteressadament i per protegir el foraster (és el lloc del món per excel·lència on la gent que no té res t’ho dona tot, perquè saben que sense això, al mig de situacions extremes com les que han de viure habitualment lligades a la duresa del clima, tota sola una persona mor). Ja sé, Albert, que la teva intervenció era una facècia i una jocositat (dos termes que empres encertadament per qualificar el teu diàleg sobre la llengua), però per a mi obre la porta a reflexionar què volen dir afirmacions (que comparteixo) com ara “la diversitat d'opinions dels protagonistes confirmen l'absència d'una veritat única (poliperspectivisme renaixentista) perquè aleshores es poguessin tractar temes delicats moralment i legislativament” o “és important veure com aquesta diversitat d'opinions a l'aula ens pot ajudar per construir un coneixement a partir del tractament de diversos temes des de perspectives diferents”. Efectivament: dins de l’aula (i també fora, és clar) ens cal estar a l’aguait ja que, com diu el periodista Jorge Marirrodriga, “en cuestiones de civilización hace tiempo que prestamos oídos a quienes o bien desprecian el diálogo o prostituyen el término para esconder su propia ambición dominante.”
VALDIVIA Miquelaquí
29.   VILÀ Martalàstima que hagués sorgit [el blog] com una proposta tan poc consensuada” – és una afirmació que revela una actitud de molta discreció per part teva, i les persones discretes i observadores (ja et vaig dir que m’ho semblaves, sempre atenta, però des d’un pla discret, al fons de l’aula, amb més ganes d’escoltar i aprendre dels altres que de dir-hi la teva, com per prudència) feu servir paraules que atenuen com ara “sorgir [en aquest cas de l’aula]” en comptes de “imposar [en aquest cas el professor]”; en realitat el blog no va sorgir sinó que va ser una proposta meva de treball i no per ser discutida sinó que la vaig forçar i imposar; crec que una vegada s’ha vist quin era l’objectiu i el mecanisme la gent s’ha adonat que jo tenia més coneixements de (a) el moment en què ens trobàvem (a les portes de lliurar un treball escrit), (b) la funcionalitat de l’instrument (endreçar bé els materials si se seguien unes instruccions clares – a sota reprenc aquest punt), (c) la intencionalitat d’aquesta forma de lliurament (apuntar a l’escriptura com a quinta essència dels processos d’aprenentatge i construcció de la pròpia identitat – a sota reprenc aquest punt). (2) “[el blog} ens oferia la possibilitat de compartir els retorns i traçar, així, una cartografia de l'assignatura” – és una manera molt plàstica i encertada de valorar el potencial enorme del blog (i segurament d’altres plataformes semblants) per (a) posar els escrits a l’abast de tothom de manera endreçada, (b) accedir-hi establint-hi relacions, (c) i fer-ho a partir del retorn del professor. Consideres que aquesta forma de fer el retorn “és un dels recursos valuosos que poso a la motxilla”. Celebres el retorn col·lectiu centrat en dos eixos: la diversitat de persones que heu conformat el grup (reflex dels alumnes que tindreu) i la tensió entre mirades diverses totes amb la seva part de raó, però algunes més properes a la tasca que us caldrà fer (és evident que el domini de certs continguts us serà necessari i alguns haureu de treballar per familiaritzar-vos-hi més que n pas d’altres); (3) “m'he qüestionat quin deu haver estat l'objectiu de fer un retorn tan desequilibrat” – et refereixes evidentment al fet que no et vaig fer el retorn que mereixies; vaig decidir que acceptaria de fer el retorn a tothom, enviessin els textos pel blog o per correu; però vaig decidir i vaig esperar que tothom veiés que només faria el retorn per escrit a aquells que haguessin enviat el seu text pel blog, que participessin en el joc que jo proposava malgrat les “pors” i “angoixes” que podria suposar posar el text a la consideració de tothom. La pregunta que et planteges és per què tu no vas rebre aquest retorn; crec que hi ha vàries possibles explicacions: (a) tu no vas penjar el comentari en el blog; (b) tu vas penjar el comentari però no hi vas posar l’etiqueta del teu nom, cosa que invisibilitzava el teu text; i (c) tu vas penjar el comentari amb l’etiqueta correcta. Si la resposta correcta és (a) jo vaig actuar encertadament fent-te el retorn oralment; si és (b) tu la vas espifiar i per tant et vas quedar sense comentari; si la resposta correcta és (c) la vaig espifiar jo; no recordo la circumstància concreta i si ens trobem davant de (a), (b) o (c); he anat a favor de l’alumne i t´he penjat al blog el retorn corresponent a aquest document.
30.   VILELLAS Nuriaem fa fer ‘molta mandra’ (…) per la meva abnegació a les tecnologies”; segons el DIEC2 el terme “abnegació” fa referència a “sacrifici voluntari” (habitualment es fa servir un terme de la mateixa família, “abnegat”, com a sinònim de “implicat”); crec que el que tu vols dir és just el contrari, no? De fet, suposo que entens que precisament per això (perquè l’ús de les TIC ens pot fer mandra) ens convé posar-nos-hi, sabent que el més important no és l’ús en si que en fem sinó el rendiment que en traiem en termes d’activitat significativa i pertinent. Consideres que exposar el treball al grup classe era un desencadenant del blog però afirmes que no et preocupava (encara que reconeixes que generava pressió extra: “quina pressió!”) perquè ets conformista; esmentes un misteriós judici interior que vas emetre sobre el blog, i encara que no l’expliques ja m’imagino que vols dir que no et semblava massa bé.  Celebro que ara vegis que sí que va ser útil disposar d’un instrument per compartir i aprendre entre tots i he de dir-te que el text que vas escriure sobre els dos docents em sa semblar in encara em sembla una gran reflexió.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada