![]() |
font |
Selecció de fragments que m'emporto a una illa deserta (amb el vostre permís):
1.
CARMONA Laia
- Aceptad mi silencio: lo mejor / de mí.
Huid del soplo que pronuncia, / en mi boca, / la amarga condición de lo
humano./ Y, entretanto, dejadme contemplar / el vuelo de la ropa / tendido en
las ventanas. Chantal Maillard
2.
GARCIA Eva – [a Any del llibre infantil i juvenil de
Montcada i Reixac, Alexis
Deacon] ens va fer un tastet d’algunes
de les seves obres. "Beegu"
(excel·lent mostra de com refusem els nouvinguts però també de que l’esperança
està en els nens i doncs, en el canvi) i "Croc and Bird", per exemple, que sí que estan editades en
català, però no passa el mateix amb "I am Henry Finch" (alguna editorial a la sala?). La
història del pinsà que abandona el confort i la seguretat de l’arbre que
comparteix amb la seva comunitat té molt a veure amb la nostra condició humana.
I amb la nostra nova condició de mestres.
3.
HERNÀNDEZ Joan - L’ensenyament del català és Pedro Sánchez i la gramàtica
és el PSOE. A ningú sembla agradar-li. De fet ningú sembla tenir gaire clar què
és ni per què serveix. I fins i tot hi ha qui pensa que ni tan sols hauria
d’existir. Però, coses de la vida, quan arriba la veritat i hi ha eleccions (o
exàmens), sempre acaben sobrerepresentats. (…) L’ortografia també és Pedro
Sánchez. Escrius quatre paràgrafs sense faltes i ningú t’ho valora, però si
t’oblides d’un guionet en una combinació de pronoms febles venen els
independentistes i et tomben els pressupostos. I si ho corregeixes a l’últim
moment per intentar tenir a tothom content, t’organitzen una manifestació en
contra a Madrid. (…) Pedro Sánchez és fàcil d’entendre. L’ensenyament del
català també. Pedro Sánchez és suau. L’ensenyament del català també. Pedro
Sánchez aprofita les ofertes del Lidl. L’ensenyament del català també. Pedro
Sánchez se n’anirà a la merda si PP, Ciutadans i VOX guanyen les eleccions.
Visca Pedro Sánchez.
4.
JORGE Eloy - Un buscador es alguien que
busca. No necesariamente es alguien que encuentra. Tampoco es alguien que sabe
lo que está buscando. Es simplemente para quien su vida es una búsqueda. ("El Buscador", de Jorge Bucay)
5.
LARROYA Arnau - Aquesta taula rodona [del III Congrés sobre Ensenyament de la Gramàtica, UAB 2019] , que tractava sobre l’ensenyament de la
gramàtica i l’escriptura, va reunir Joaquim Dolz, Manuel Leonetti i Carmen
Rodríguez Gonzalo, moderats per Xavier Fontich. De totes les intervencions, em
plau de destacar les de Carmen Rodríguez Gonzalo, que per començar esgrimí les
raons que la van dur a fer recerca sobre la didàctica de la gramàtica: “Què
passava perquè jo, com a professora de secundària, no poguera entendre el que
passava a l’aula de llengua malgrat la meua formació lingüística?”. Recollint
Rodríguez Gonzalo, Aina Reig escriu: “Perquè la filologia no ens converteix
automàticament en professors de llengua. Cal conèixer l’aula i els processos
d’ensenyament i aprenentatge: per a què, com ensenyar i de quina manera els
estudiants aprenen uns determinats continguts, i quins continguts?”. Abordant
els processos d’ensenyament i aprenentatge, Rodríguez Gonzalo deia: “Com posar
en connexió la gramàtica i l’escriptura a l’aula? Per a manipular de manera
conscient l’escriptura necessitem conceptes gramaticals. El problema és que
aquests conceptes no es desenvolupen durant l’escriptura. Els alumnes no
connecten automàticament conceptes gramaticals i usos. Per fer-ho operatiu, cal
conceptualitzar per mitjà de la reflexió metalingüística i vincular llengua i
usos.” (…) I això ho dic jo: chapeau.
6.
MADÍ Pol - si aprenguéssim a saber les nostres culpes, / la nostra
part del fracàs, / i sabéssim adreçar la nostra voluntat / cap al futur, cap al
millor, cap a l’altura, / quant de rovell cauria de les portes que hem d’obrir,
com lliscarien les frontisses dels exàmens de la vida! (David Jou)
7.
MANCHADO Laura nuestra tarea como docentes de lengua no es solo enseñar
sobre la lengua, sino también enseñar a reflexionar sobre la lengua. Una de mis
mayores preocupaciones en cuanto al uso del lenguaje, es la capacidad
performativa que tiene (Butler, 1990). Como muy bien señaló Butler (1990), el
lenguaje que usamos para nombrarnos es un reflejo de la realidad en la que
vivimos.
8.
MARTÍ Maria Isabel – MIRALL: Allò que penses de mi no em diu / res de mi, però m'ho diu tot / de tu. (Joan
Brossa)
9.
MARTI Montserrat - jo també tinc un somni i els nostres somnis avui es
barregen –ves quines coses que passen: “Tinc el somni que un dia als turons
colorits” no només de Geòrgia sinó també de Bellaterra, blancs, negres, liles i
grocs i tots els colors de l’arc de sant Martí – filòlegs,
lingüistes, periodistes, comunicadors, dramaturgs, publicistes i amants de les
lletres en general– “seran capaços de seure junts a la taula de la
germanor” i “seran capaços de transformar les discordances en una bonica
simfonia”.
10.
MASDEU Pol - La gran majoria d’assignatures a les diferents carreres
universitàries remarquen la necessitat d’escriure correctament les cites
bibliogràfiques, per tal de demostrar que el que s’escriu està extret d’alguna
publicació i per evitar el plagi. I què passa amb les fotografies i/o
il·lustracions?
11. MATEO Miriam – “Es un poderoso día de verano en Misiones, con todo el
sol, el calor y la calma que puede deparar la estación. La naturaleza,
plenamente abierta, se siente satisfecha de sí. Como el sol, el calor y la
calma ambiente, el padre abre también su corazón a la naturaleza. ‘Ten cuidado,
chiquito’…”
12.
MIGUELEZ Andrea - Te doy mi palabra y repito como un
cántico: / el lenguaje es importante / para que jamás lleguen a formarse estos
vacíos en la carne
13.
PEREÑÍGUEZ Aldara - La intenció amb el llenguatge és evident; en Jaume Aulet
va dir (va ser més o menys una cosa així): «És clar, aquí [amb "Tirallonga de monosíl·labs"] Pere Quart està dient que 'Aquí teniu, sóc un gran poeta perquè ja he
fet un cant espiritual i a més a més he demostrat que com a digne poeta el meu
domini sobre la llengua és més que demostrat. Ara ja puc escriure sobre
circumstàncies sense que ningú pensi que sóc un poeta de la mateixa qualitat
que el gènere poètic en què escric'.»
15. ROCA Adriana - Per aquesta entrada optativa se’m va
acudir de recollir els llibres que des de l’assignatura d’Ensenyament i
Aprenentatge de la Llengua se’ns han anat recomanant al llarg del curs. (…) [aquest volum de Jorge Wagensberg] va ser proposat pel professor en una de les sessions
inicial de l’assignatura, quan ens fèiem preguntes com ara “saber llengua què
vol dir?”, “a usar la llengua se n’aprèn només usant la llengua?”. Sempre recordaré el dia que Wagensberg va
venir a la meva escola (Nostra Llar de Sabadell) quan jo feia 5è de primària.
16.
RUANO Begoña – A lo largo de las lecciones, según
el tiempo del cual se disponía, se ha creado un mayor o menor espacio de
reflexión. Sin embargo, en una de las sesiones, bajo mi punto de vista, no se
dedicó el tiempo suficiente a reflexionar sobre la lectura. No obstante, daba
pie a hablar sobre diferentes temas. Para los que no os acordeis, el cuento es Joc de peus y forma parte del libro de
“Llibreta de vacances” de Ramon Solsona. Refrescando un poco la memoria, os
recuerdo que el cuento narraba una escena (picantona) entre un hombre y una mujer durante una boda. Más
allá del agrado hacia este texto o no, se generaron algunas preguntas que
hubiera sido interesante poder tratar con más detenimiento en ese momento
(aunque a posteriori se retomó en cierta manera el tema en el aula). ¿Se trata
de una lectura adecuada para un grupo de alumnos de secundaria? ¿Dónde está el
límite entre lo que se puede mostrar y lo que no? ¿Quién decide donde está ese
límite? Estas son algunas de las cuestiones que me rondan la cabeza cuando
imagino el alcance social de esta obra en un escenario como el que viviremos en
nuestro día a día. (…) ¿Consideráis que esta obra [El origen del mundo,
Gustave Courbet] se debería mostrar en las aulas como estudio artístico? ¿Nos
encontramos ante la misma situación que en la lectura de Ramon Solsona o son
recursos diferentes? ¿Existen límites diferentes entre lo que se debe enseñar o
no en la literatura respecto otras disciplina? Como vemos, la vida de un
profesor es una constante reflexión. Por ese motivo, como educadores en
construcción (véase mis intervenciones anteriores en el blog) he querido
aprovechar esta entrada opcional que nos ofrece este blog para abrir una línea
de debate; una herramienta (no lo olvidemos) a partir de la cual se trabaja
lengua. ¿Y qué opinas tú?
17.
VALDIVIA Miquel – “Amb la veu / he foradat una muntanya. /
Ara és la meva cova”, “No sé llegir els teus ulls / perquè són àtons. / ¿No
t'hi posaren accents / o els vares perdre? / I bé, que ho veig, / que només
parles amb la boca.” (Antonina
Canyelles)
18.
VILÀ Marta - a causa de la saturació d’informació que canvia a gran
velocitat, aquesta perd el seu valor. A mesura que la informació es desvirtua,
el coneixement s’erigeix com a pilar on agafar-se i com a eina
d’aproximació a la veritat (…) L’actitud lectora de la postmodernitat té un
component interactiu. L’àlbum de no-ficció reivindica el seu sentit com a font
de preguntes que el lector ha de qüestionar-se. La seva estructura està
inspirada en les pedagogies actives i aprenentatges manipuladors; així
les activitats que proposa porten per nom exploracions o desafiaments,
que són tota una declaració d’intencions. (idees d' Ana G.
Lartitegui, "Si no es ficción, entonces ¿qué? No-ficción en el
álbum", Any del llibre infantil i juvenil de
Montcada i Reixac)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada