Vaig
rebre el retorn del treball avui encara no fa una setmana. Sé quin tipus
d’estudiant sóc, no pas brillant, però sí aplicada i responsable. Si més no,
com alguns heu pogut advertir, la meva visió ha disminuït exponencialment en
aquests darrers dos mesos. De cop i volta, la concepció que tenia de mi mateixa
com a estudiant es va veure trastocada: no podia portar les lectures
preparades, no veia res del que es projectava a classe, inclús vaig haver de
posposar entregues de treballs. Des de llavors, la percepció que tinc del món
que m’envolta és una altra i m’he hagut d’adaptar aquesta nova realitat.
![]() |
Vitralls de la Sagrada Família a càrrec de Joan Vila-Grau |
Exactament així va començar la conversa de retorn amb el professor Fontich: explicant-li quines eren les meves noves circumstàncies i exposant-li també la meva preocupació alhora de saber adaptar la meva futura pràctica com a docent a un espectre inacabable, no només de grisos, sinó de blaus, roses, grocs i verds que formen les circumstàncies de cada individuo d’un grup classe.
Com fer
que en una sola aula es generi coneixement per tots aquests individus amb
necessitats, interessos i nivells de maduresa diferents? Bé, primer de tot hem
d’entendre quin és el nostre context de treball, l’ESO. És a dir, l’última
etapa educativa obligatòria que completa l’educació bàsica per la qual tothom
ha de passar. A partir d’aquí hem de trobar les eines i recursos que ens ajudin
a produir coneixement respectant la individualitat i la capacitat d’autonomia de
l’alumnat.
![]() |
Escala de la torre de Naixement de la Sagrada Família |
No cal
nombrar a Aristòtil i el seu cèlebre aforisme de “L’home es per naturalesa un
animal social” per ser conscients de que ens necessitem, de que gràcies les
reflexions dels altres som capaços de veure les fortaleses i les debilitats
dels nostres arguments. A més, d’obrir-nos noves perspectives, aquestes
pràctiques afavoreixen valors com el respecte, la responsabilitat i la
tolerància, així com la construcció d’un esperit crític i unes habilitats
socials imprescindibles pel correcte desenvolupament de l’ésser humà social.
Un altre tema que vaig compartir amb el professor
Fontich era l’angoixa que vaig percebre en els meus alumnes. Tenint en compte
la poca experiència que tinc com a docent (classes particulars), em sembla
d’especial rellevància parlar de l’autoestima de l’alumnat i com els mestres, a
través de la nostra metodologia podem contribuir a millorar o empitjorar la
seva autopercepció.
Per això, la parla exploratòria, els grups d’experts i la
reflexió metalingüística em semblen recursos infal·libles que donen participació
i protagonisme a l’alumnat més enllà de quines siguin les seves capacitats en
el camp en el que estiguem detinguts en aquell moment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada