La diversitat i 2 paraules clau per entendre-la

 font

Els centres escolars són diversos perquè la societat és diversa. Podem voler fer desaparèixer la diversitat i fondre-la en un discurs únic o podem intentar entendre-la com a part de la realitat humana i mirar de buscar un espai des d’on actuar. Us proposo tot seguit de situar el focus d’observació (a) no en els centres escolars ni en les idees que portem a la motxilla sobre què és fer de professor, sinó (b) en la pròpia classe del màster.
1.      Diversitat en la conformació personal del grup del Màster. Teniu edats diferents. Teniu fills i no en teniu. Heu estudiat un altre màster abans i no n’heu estudiat cap abans. Teniu timidesa i teniu xerrera. Mostreu nerviosisme i mostreu desimboltura. Exposeu la contrarietat amb irritació i exposeu la contrarietat amb curiositat. Situeu el problema fora i situeu el problema dins. Situeu la solució dins i situeu la solució fora. Us agrada més expressar-vos oralment i us agrada més expressar-vos per escrit.
2.      Diversitat en la formació inicial. Alguns veniu de filologia, d’altres de comunicació, periodisme, estudis teatrals o traducció. Entre els primers, alguns heu fet un itinerari de lingüística i d’altres de literatura. Si heu fet lingüística, alguns heu estudiat lingüística generativista, però heu pogut fer també lingüística històrica, sociolingüística o lingüística de corpus. Si heu fet literatura, potser heu fet història de la literatura o bé crítica literària. Si heu fet història literària, potser heu estudiat l’Edat Mitjana principalment, o potser el Romanticisme o literatura contemporània. Si heu fet crítica, potser heu estudiat les aportacions de l’estructuralisme lingüístic  amb els formalistes russos, o bé potser heu fet crítica feminista. La llista de possibilitats no s’esgota en els exemples adduïts.
3.      Diversitat en les oportunitats de participació. Hem llegit contes, comentat afirmacions de filòsofs i educadors, compartit lectures, formulat interrogants, llegit i interpretat diàlegs d’alumnes discutint. Hem discutit la necessitat, encert, poca fortuna, molèstia, oportunitat, incògnita, etc. de lliurar la primera activitat de l’assignatura via blog. Hem mostrat irritació, incomprensió, inflexibilitat, flexibilitat, ironia, sarcasme, comprensió, negativa, acceptació, desig, curiositat, judici, suspensió del judici, etc. pel que fa al sistema de lliurament. Heu lliurat el treball via blog amb enllaç, via blog incloent-hi el text en format post; via correu electrònic. Alguns però no tothom heu inclòs l’etiqueta del vostre nom i de l’activitat. Alguns (els ‘happy few’) hi heu inclòs imatges, la majoria no.
4.      Diversitat en el grau de participació. Alguns participeu parlant i exposant les vostres idees obertament. D’altres participeu escrivint i elaborant molt les idees que em feu arribar. En els vostres treballs per escrit heu fet: cartes, diaris personals, diàlegs situats en el Renaixement, diàlegs situats a l’actualitat. Alguns feu una reflexió personal sobre com vau rebre l’educació lingüística recolzant-vos en les explicacions i les lectures de classe com a marc interpretatiu. D’altres situeu el vessant personal més en un segon pla i busqueu un principi organitzador dels temes tractats: uns trobeu que aquest principi organitzador en el concepte de ‘intenció’; d’altres en el concepte de ‘llengua com a activitat’; d’altres en la necessitat de revisar les pràctiques d’aula.  
5.      Diversitat en les observacions a l’institut. Sobre la realitat dels professors tutors: dieu que alguns es mostren molt oberts als alumnes en pràctiques i d’altres no; que alguns tenien llarga experiència en fer de tutors i manifesten que els agrada fer aquesta tasca i que d’altres s’han vist obligats a acollir un alumne de pràctiques i manifesten que ho fan a contracor. Sobre l’actitud dels professors tutors respecte de la feina de docent: dieu que alguns manifesten que els falta poc per jubilar-se i que tenen ganes de plegar; que d’altres manifesten que el que més els atreu de la feina és que es cobra bé i que hi ha vacances; que alguns mostren una gran habilitat a fer creure els alumnes i a implicar-los en tasques d’ensenyament i aprenentatge, sense crits ni forçar la situació; que d’altres es limiten a seguir el llibre de text.
6.      Diversitat en els termes que empreu per definir els docents que heu conegut. Alguns dieu que són paràsits, poc innovadors, aprofitat, tradicionals i/o que haurien de buscar una altra feina. D’altres dieu que són una sorpresa agradable, d’increïble bon tracte, que tenen mà esquerra amb els alumnes. 
7.      Diversitat en les preguntes que us puc formular sobre la vostra observació als centres. ¿Feu judicis potser excessivament taxatius? ¿Teniu una visió de moment reduïda de la realitat del centre? ¿Teniu poc coneixement encara de la biografia professional del tutor? (¿Va ser “innovador” en el passat, va estar implicat en projectes, va tenir una mala experiència i manca de suport per part de companys, direcció, etc.?) ¿Teniu poc coneixement encara del que en recerca educativa es coneix com a trajectòria professional (terreny molt investigat que mostra que el grau d’implicació amb la feina varia al llarg dels anys) ¿Teniu poc coneixement encara del procés d’ingrés a la professió docent (que Pilar Benejam, catedràtica jubilada de la Facultat d’Educació-UAB, situa en un període d’entre 5 i 7 anys)? ¿Teniu poc coneixement encara de la relació entre les variables “edat” i “innovació” (els docents més joves tendeixen contràriament a la saviesa convencional a ser els menys innovadors i els de més edat tendeixen a ser els més innovadors)?
8.      Paraula clau 1: La comunitat de discurs com a síntesi dialèctica de la diversitat. Com ens cal situar-nos davant d’aquesta diversitat? Com es pot sintetitzar? Es pot sintetitzar? És necessari de sintetitzar-la? Cal sintetitzar-la i estilitzar-la en un discurs únic comú? Una primera resposta provisional és que aquesta diversitat no es pot superar: sempre existiran situacions, vivències, biografies, sensibilitats, solucions, problemes, expectatives, interessos, desinteressos, situacions vitals, etc. diversos. I tots som vàlids perquè tots podem aportar potencialment la solució a determinats problemes, que no sempre sabrem quins són. La paraula clau és comunitat de discurs: tots participem en comunitats formades per altres persones i entre tots aportem coneixement. Ens cal adoptar una actitud de suspensió de judici quan no entenem algunes actituds i d’assertivitat quan veiem per on han d’anar les coses.
9.      Paraula clau 2: tensió. Segons la CiT – Plataforma Terminològica de Ciència i Terminologia es tracta d’un terme propi de la física, la medicina i la psicologia. En l’àmbit de la salut mental es defineix com a “Distonia psíquica motivada per la presència d’estímuls mentals o emocionals d’intensitat superior a la que és capaç de tolerar un individu” i pot fer referència a “tensió emocional”, “tensió nerviosa” i “tensió psíquica”. Curiosament, segons l’esmentada plataforma CiT no és un terme propi d’altres disciplines (algunes d’elles pròpies de les ciències socials) com educació, psicologia sociocultural, sociologia, comunicació, dret, ecologia, economia, filologia-llengua-literatura, esports o filosofia-ètica. En política té un sentit de conflicte: “Desacord en les relacions entre estats, entre classes socials, etc. “ En el sentit mèdic, és la “Resistència que ofereixen les parets d’un continent a la pressió d’un líquid o d’un gas que hi és contingut”. Informalment s’empra en àmbits com la sociologia i l’antropologia o la història per descriure les comunitats humanes com a intrínsecament diverses. Les diverses veus conviuen en tensió, que és el que fa que cossos de signe divers convisquin en  un col·lectiu, dialogant i mantenint la pròpia idiosincràsia i sobretot mantenint el sentit de globalitat. Per a diversos autors, no hem de voler superar la diversitat per la via de dissoldre-la i fer-la confluir en un discurs únic; hem d’acceptar-la com a tret propi dels sistemes complexos com ara els col·lectius socials, en un permanent estat d’interacció, reestructuració i aprenentatge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Marta Vilà - Retorn Document 1

Font El primer que he de dir és que aquest text està molt ben escrit, començant amb dos moviments retòrics molt efectius: la cita d...