![]() |
font |
Tres alumnes reflexionen sobre una de les lectures obligatòries de curs:
Sara: “A mi m’ha agradat molt
perquè mai hagués arribat a fer aquestes comparacions per mi sola i amb l’ajuda
dels meus companys hem pogut arribar a aquestes conclusions”. Cris: “Si m’ho haguessin fet llegir
així, normal, com quan llegim els llibres les altres vegades, no m’hagués
agradat perquè el llibre en si no m’ha agradat, però treballar d’aquesta manera
així, diferent, comparant i analitzant molt bé el llibre, doncs sí perquè és
diferent”. Elena: “A mi el llibre
per separat no m’hagués agradat perquè el final no em va agradar gens però la
pel·lícula sí que em va agradar i haver-los comparat els dos em va agradar
bastant, vam veure coses que per separat poden semblar molt diferents però que
quan les compares són del tot igual.” Fontich, X. (2013). Cine y literatura en secundaria para
trabajar la interpretación literaria conjuntamente. Lenguaje y textos, 37,
121-132.
Felipe (professor de Llengua i Literatura) reflexiona sobre els cicles d’aprenentatge:
Hacia mayo siempre tengo la
sensación de que mis alumnos están ya preparados..., no para pasar de curso,
sino para iniciarlo. Entienden mejor las instrucciones, entran con facilidad en
los sitios donde tienen preparada la información, reconocen términos
gramaticales imprescindibles para hablar de las actividades, han cubierto
algunas lagunas que dificultaban enormemente el trabajo al principio de curso,
comprenden mejor los textos que les proporciono, reclaman mi ayuda de forma
ordenada, piden disculpas cuando regaño a alguien por molestar, conocen mi interés
por ellos y corresponden con su afecto, aceptan (soportan) mis manías...
Quisiera que ahora comenzáramos el curso... Ahora podrían empezar a aprender...
Ahora podría comprobar que aprenden y que tienen interés en hacerlo, me digo
¿Pero es que no han aprendido? Claro que han aprendido: todo lo que he señalado
antes también son aprendizajes. Pero, ¿podrían pasar una prueba ajustada al
nivel señalado por el currículo? También me pregunto si les servirán de algo
estos aprendizajes el curso próximo. ¿Los incorporarán a su trabajo? ¿Los
advertirán sus profesores? ¿O todo tendrá que volver a empezar? ZAYAS, F. (2006): «Reflexiones ante el fin de
curso». Darle a la lengua. Blog de Felipe Zayas. Disponible a:
<http://darlealalengua.blogspot.com/2006/05/>.
Paula (professora de Llengua i Literatura) reflexiona sobre el rol del
docent a l’aula i els perills de tancar l’espai de reflexió:
L‘aula hauria de ser un espai viu i
de descoberta, liderat per un professorat implicat, savi i capaç de transmetre
coneixements i valors al mateix temps, que dialoga amb els alumnes i construeix
amb ells l‘aprenentatge, facilitant-lo i connectant-lo amb experiències
funcionals, i que també ensenya a apropar-se a l‘abstracció. Els profes haurien
de treballar en xarxa col·laborativa per connectar les matèries, les maneres
diverses de veure el coneixement i el món,
l‘assoliment de destreses necessàries en l‘alumnat. Cal una escola on es puguin
trobar espais per al treball personal i en grup, amb mitjans per ensenyar a
descobrir el plaer d‘aprendre, de com funcionen les coses i les persones [...] El
coneixement és dinàmic [...]. Enregistrar-lo, fossilitzar-lo de manera tancada
i des d‘una mirada única i lineal està perdent sentit. Fontich, X. (2010). Llibres de text i
digitalització de les aules. Articles de Didàctica de la Llengua i de la
Literatura, 50, 36-47.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada