Els alumnes
d’avui seran els professors de demà
(o com
després de la batalla campal, arriba el tiberi amb senglars)
Començaré
aquest post amb un seguit de preguntes per connectar amb la motivació dels
lectors i activar els seus coneixements previs. Per què Ensenyament i aprenentatge
de la llengua és una de les assignatures més comentades i que genera més debat
entre els alumnes del grup 4? Quin és el material que se’ns ha ofert? De quina
manera se’ns ha ofert? Quin era realment l’objectiu del blog? Quin paper han
jugat els contes llegits, les activitats realitzades, els premis atorgats en
forma de postals?
Després
d’aquestes darreres sessions, no he pogut evitar pensar en una de les aventures
d’Astèrix i Obèlix, La Zitzània, que comença amb l’arribada al llogaret gal
d’un personatge enviat pel senat de Roma. El personatge en qüestió té un do
innat per provocar disputes i està disposat a sembrar la discòrdia entre els
irreductibles. Per fer-ho comença regalant un gerro a Astèrix, afirmant que el
dóna a "l'home més important del poble". Així comença una guerra
psicològica destinada a fer que els gals acabin sentint, com a mínim,
reticències per aquells que tenen al costat.
![]() |
Baralla al llogaret gal. René Goscinny i Albert Uderzo. Astèrix el gal |
Com
sempre, després de la batalla campal, i de molt cops de mall i de lluç, la
història acaba amb un bon tiberi, amb senglars a dojo, amb els gals reconciliats
i havent reforçat una mica més encara els seus lligams, els seus valors i la
seva identitat.
René Goscinny i Albert Uderzo (1970). Une aventure d’Astérix le gaulois. | La zizanie. París:Dargaud Editeur |
No vull dir amb això que el que ha passat a classe sigui exactament el mateix que el que descriu aquesta aventura d’Astèrix. Sí que m’agradaria que les històries acabessin de la mateixa manera: amb abraçades, un bon tec i fins i tot amb un bard tocant horrorosament la lira; però la diferència entre el que relata el còmic i el que ha passat a classe és que en aquest darrer cas, les intencions que hi ha hagut darrera de tots els estratagemes plantejats crec que han estat del tot lloables. No hi ha hagut cap mena d’intenció maliciosa, sinó més aviat tot el contrari.
Potser ha estat un camí poc plàcid. Potser la travessia que ha comportat
aquesta assignatura ens ha sacsejat més del que estem habituats com a alumnes, i
fins i tot ens ha col·locat contra les cordes, però estic segura que: (1) ens
ha permès experimentar en primera persona alguns dels conceptes clau relacionats
amb la tasca de la docència que ens permetran afrontar els nous desafiaments
professionals amb una nova perspectiva (parlaré del debat crític, del fet de pensar
per escriure, de la parla exploratòria i de la bastida) i (2) i el que és més
important per mi: crec que el viatge que ha comportat aquesta assignatura ha estat com ha de ser tot bon
viatge: “ple d’aventures” (com diu el poema de Kavafis), i “ple de coneixences”
i gràcies a tot això, crec que l’aprenentatge ha estat del tot significatiu.
Noves perspectives. | Tiianen, “Harbinger”. Recuperat de: | https://www.deviantart.com/tiianen/art/Harbinger-366353806 |
Parla
exploratòria
Segurament,
si haguéssim tingut classes de tipus més convencional, basades en la parla
monològica del docent, nosaltres com a alumnes no ens hauríem esforçat a
discutir conjuntament i potser ens hauríem limitat a donar per vàlida l’única
resposta correcta que ens hauria ofert el professor. Però a classe, hem pogut
posar en pràctica la parla exploratòria[1], ens hem implicat
críticament però constructivament amb les idees dels altres: els nostres
supòsits s’han sotmès a crítica i comprovació, sempre argumentadament i oferint
possibles alternatives, i aquest procés ha tingut un paper important en el
desenvolupament del nostre aprenentatge.
Debat Crític
Cano,
Chiaro i Leitão[2]
es pregunten què podem fer com a docents per fomentar el debat crític entre els
alumnes? I quines situacions de classe provoquen, en l’estudiant, la necessitat
de pensar críticament? Doncs, des del meu punt de vista, el que hem viscut a
classe d’Ensenyament i aprenentatge de la llengua ha estat una bona manera
d’aconseguir-ho. Com a estudiants de màster hem tingut ocasió de reflexionar
críticament sobre els mateixos temes de classe, i pensant críticament hem
afavorit la construcció significativa del nostre coneixement, un coneixement que
tindrem oportunitat d’estendre més enllà de l’aula quan siguem nosaltres els
responsables de fer pensar als alumnes.
Escriptura epistèmica,
escriure per aprendre
En
el principal exercici que ha proposat l’assignatura, hem pogut experimentar amb
la funció epistèmica del llenguatge. Elaborant els posts hem anat construint alhora el nostre propi aprenentatge i hem
anat continuant la tasca d’edificació de la nostra identitat com a docents. Diu
Montserrat Castelló[3]
que l’escriptura ens permet comunicar el
que hem après però també “ens ajuda a repensar el que sabem i, consegüentment,
a construir nou coneixement”. Detectar en els nostres textos desajustos entre
el que volíem comunicar i el que vam acabar aconseguint, ens ha obligat a
revisar el que estàvem fent, a elaborar més idees, a desestimar-ne unes altres,
a reorganitzar la informació i, en definitiva, a millorar la comprensió del
fenomen sobre el qual estàvem escrivint. Escrivint hem dit coses sobre el que
sabíem però també sobre nosaltres mateixos i estic d’acord amb el que diu
Castellò que “aquesta funció epistèmica i les relacions que estableix amb la
funció comunicativa [...] és el que cal promoure de manera especial a l’hora
d’(aprendre a) escriure a secundària”.
"Gafas de escribir". PNGTree |
Bastida
Per
parlar d’aquest concepte m’agradaria citar Xavier Fontich[4] per parlar de Xavier Fontich.
El que crec que ha passat a classe d’Ensenyament i Aprenentatge de la llengua és que el
docent ha desplegat un conjunt d’estratègies
de suport o bastida que pretenien guiar-nos com a aprenents (però uns aprenents
especials que hauran d’acabar convertint-se en docents). S’han fet preguntes molt
interessants per implicar-nos des del punt de vista lingüístic i cognitiu; s’ha
procurat que ens interessem per les tasques (animant-nos a resoldre-les); se’ns
ha convidat a justificar els fenòmens (i a aportar raons); s’ha ofert un exhaustiu
feed-back (que ens ha retornat informació
sobre les nostres accions) i amb aquest retorn s’ha presentat el comportament del
docent per a la imitació; i fins i tot –com ja pronosticava l’article citat– s’ha experimentat i s’ha pogut veure què passava amb l’espinós tema dels “premis
i reprovacions” (p.70).
Agraïment
Finalment,
vull aprofitar aquest post per donar les gràcies. M’agradaria agrair als meus
companys totes les aportacions i comentaris que han enriquit i han transformat
la meva visió de les coses i m’han mostrat nous camins. Ha estat un plaer
aprendre amb vosaltres i espero poder-ho continuar fent en el futur. I també m’agradaria
reconèixer la tasca del professor Fontich perquè en aquesta assignatura, plantejada
de manera gens convencional, ens ha regalat una oportunitat única en el marc d’un
sistema educatiu encara força encarcarat. Ens ha ofert les condicions necessàries
per tal que poguéssim posar en pràctica uns verbs que estan més en desús fins i
tot que la paraula “moixaina” o la paraula “cabòria”. Em refereixo al verbs “rumiar”
i “barrinar” i no només des del punt de vista morfològic, sinó més aviat
semàntic. I per aquest motiu, voldria agrair també la seva valentia. Potser un
altre plantejament hauria estat més plàcid, però hauria estat més profitós?
"Penser" Marie Cardouat
[1] Fontich,
X. (2011). El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural: Les nocions
de ‘bastida’ i ‘parla exploratòria’. Articles
de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 54, 68-75
[2] Leitão,
S., De Chiaro, S. i Cano, M. (2016). El debat crític: Un recurs de construcció
del coneixement a l’aula (Monogràfic: Pensar abans de parlar). Articles de didàctica de la llengua i de la
literatura, 70, 26-33.
[3] Castelló,
M. (2017). Tot mirant-se al mirall. De comunicar el que s’ha après a aprendre
comunicant.
[4] Fontich,
X. (2011). El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural: Les nocions
de ‘bastida’ i ‘parla exploratòria’. Articles
de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 54, 68-75
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada