divendres, 28 de desembre del 2018

Pol Madí - Retorn Document 1

font

Magnífic text: integra molt bé el fil argumental de la visió estranyada de la Mafalda amb les observacions realitzades sobre la pròpia experiència i les referències a les lectures. Crec que no és fàcil fer aquest exercici d’integració en què a més es té en compte la visió dels infants i ho has resolt molt bé. Comparteixo amb tu efectivament que cal buscar tasques que desvetllin l’interès dels nostres alumnes, encara que sovint ens trobem amb una qüestió que de moment apuntes i que et caldrà desenvolupar i vetllar (et caldrà a tu i de fet a tots els que som docents): l’interès es construeix, també, no podem donar-lo per fet a partir d’una tasca que ‘connecta’ amb alguna cosa preexistent. Evidentment hi ha un magma d’inclinacions, tendències, modes i interessos sobre els quals ens convé operar. Però el repte és saber també construir un marc en què una qüestió que semblava irrellevant passi a ser vista com a central i d’enorme importància després d’haver instal·lat l’interrogant i de cercar informació.

Desprovista
·                Desproveïda?

hi subjaç?
·                Hi subjau?

irreverentes
·                Irreverent

els poguem
·                Puguem?

sí podem portar a terme
·                Sí que podem...?

caudal lèxic
·                Cabal lèxic? Repertori lèxic?

sobre un tema tan “apassionant” com podria ser la conveniència - o no - de deixar propina en un restaurant?
·                Sí, d’entrada no sembla gaire engrescador; però potser si es contextualitza pot ser interessant; vaig ser en un país on la propina era ‘obligatòria’ en realitat, ja que el negoci ha de fer la declaració de la propina, al voltant del 15% de la consumició: és a dir, el govern en previsió que hi ha propina ja en cobra els impostos; en d’altres casos, com que se suposa que hi haurà propina, els cambrers cobren menys sou; crec que això pot ajudar a situar aquest tema inicialment tan poc apassionant en aparença però que ens pot portar a tractar temes com ara les relacions laborals, la importància o no dels impostos, els serveis públics i la justícia social (la resdistribució de la riquesa) o el darwinisme social (“Campi qui pugui!”).

construïr
·                Construir?

la preparació d’un Curriculum Vitae (que tanta falta els hi farà de cara al seu futur laboral)
·                ‘futur laboral’ dius? Res no els fa tanta gràcia ni els sembla un exotisme tan gran i tan fora de lloc com la cara de preocupació dels adults quan els surten amb això de ‘futur laboral’... no és automàtic que el que sigui interessant per a nosaltres ho sigui per a ells; l’interès també s’ha de construir, suscitar, com aquell qui no vol la cosa;

adduïr-ne molts
·                Adduir-ne molts?

La Mafalda ens en presenta un força il·lustratiu
·                Un de força il·lustratiu?

respecte intelectual
·                Intel·lectual?

subjaci
·                Subjagui (no normatiu, crec)

l’utilització
·                L’ús? La utilització?

construïnt
·                Construint

Reconstruir
·                Reconstruir

otorguem
·                Atorguem?

Ciutadants
·                Ciutadans

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Marta Vilà - Retorn Document 1

Font El primer que he de dir és que aquest text està molt ben escrit, començant amb dos moviments retòrics molt efectius: la cita d...