divendres, 28 de desembre del 2018

Albert Torrents - Retorn Document 1








Llegint aquest text fet per un alumne del Màster, l’únic que puc dir és que crec que hi ha esperança: sorprenent, ben travat, original, profund, detallista, fluid, savi, penetrant, agut, còmic, ben orientat... mag-ní-fic!








Informació per als menys llegits: context
·      Compte. Reflexió retòrica que et suggereixo: et convindria una capçalera més bonhomiosa, aquesta no funciona massa com a ‘captatio’ ja que l’expressió ‘menys llegits’ crea un ‘dins’ i un ‘fora’ poc neutral (més llegits=cultes, menys llegits=ignorants); potser el ‘dins-fra’ es podria fer sobre la base de ‘els que han estudiat filologia’ i ‘els que no han estudiat filologia?’, ‘els familiaritzats amb els col·loquis renaixentistes’ i ‘els menys...’; per exemple: un pot haver llegit molt però d’altres temàtiques, no? És la diversitat que hi ha a la nostra aula del Màster, que reprodueix la diversitat que et trobaràs als claustres dels centres d’ensenyament.  És un apunt, un renaixentista com vós, amant dels diàlegs i del saber, sabrà entendre l’observació.

No és que de la conversa dels grans temes en surten les millors arts?
·         Magnífic;

Per bé que els nostres alumnes han de tenir un accés clar a la cultura alfabetitzada, la nostra vida és indestriable de les arts de les lletres, això són habilitats lingüístiques com escoltar, parlar, llegir i escriure, o sia, interactuar. Qui no ha volgut que els discents siguin capaços i competents en usar la nostra llengua?
·         No entenc el ‘per bé que fa servir aquí Lívio, amb valor adversatiu?; en realitat justament ‘cultura alfabetitzada’ i ‘habilitats lingüístiques’ van de bracet, no?

Aprendre llengua ha de ser convertir-la tant en mitjà de comunicació, de ben cert, de la mateixa manera com ho ha de ser convertir-la en mitjà d'aprenentatge.
·         Estic d’acord amb aquesta afirmació de Fàbio;

No podem pas desdir- nos de les arts liberals que ens ocupen: gramàtica, dialèctica i retòrica.
·         Excel·lent!

Lívio: (...) No pot ser la culpa només del qui aprèn la llengua si en els temps de Sòcrates, temps dels nostres pares grecs, l'autor ja es queixava dels mals que tal dia com avui compartim: "La joventut d'hui ama lo luxe. És maleducada, menysté l’autoritat, no respecta los ancians, i tafaneja mentre hauria de treballar. Los joves ja no s'alcen quan els adults entren a la sala. Contradiuen los pares, fanfarronegen enfront la societat, devoren los postres en la taula, creuen les cames i tiranitzen los seus mestres".
·         Visca!

Fàbio: (...) El focus indiscutiblement caldrà posar-lo en l'aprenent i no en l'ensenyament3, en tot allò que voldrem que aprenguin.
·         Aquí hi ha condensats els tres pols: ensenyar, aprendre, continguts; potser Fàbio no és prou explícit en allò que defensa?

Don Pedro: (...) I bé que les vaig aprendre. Encara diré més, les vaig aprendre rectament!
Lívio: I, també, de facto. Molt me n'alegro que puguem navegar en un mar tan encrespat de qüestions complexes. L'ordre de gramàtica amb què ensenyem els alumnes ha de canviar, pot ser lògic per a experts però no per als infants.
·         Crec que Lívio la clava; li direm que vingui un dia a la classe del Màster.

Líbio:
·         Lívio?
Lívio: (...) són el futur, doncs un alumne fallat és una errada de per vida,
·         És habitual en temps d’aquest col·loqui un ‘doncs’ causatiu?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Marta Vilà - Retorn Document 1

Font El primer que he de dir és que aquest text està molt ben escrit, començant amb dos moviments retòrics molt efectius: la cita d...