divendres, 28 de desembre del 2018

Alba Barrionuevo - retorn del Document 1



Text molt ben escrit en què les diverses informacions s’integren amb molta naturalitat. El fil cronològic té el perill de fer aparèixer les reflexions d’una manera massa lligada al flux temporal, fent que el text acabi sent essencialment descriptiu. En aquest sentit, et felicito perquè no només has fet un escrit amè en què vas desgranant les teves expectatives, sorpreses, reflexions i referències diverses a lectures, sinó que ho fas amb una visió global dels objectius de l’assignatura i de les diverses tasques realitzades. Potser caldria afegir-hi, al final, la llista de referències que t’han servit per bastir el text. 


 agafar el que creiem que son els punts negatius d’aquests.
·                    i destacar-ne els punts negatius? / pensar quins són els seus punts negatius?

una de les conclusions a les que hem arribat
·                    a les quals hem arribat

El nen aprèn a parlar perquè nosaltres parlem amb ell des de que neix
·                    perquè nosaltres hi parlem des del moment del naixement / des que neix?

Per començar, ja anava amb mal peu a la sessió perquè el text que em tocava llegir “Tot mirant-se al mirall. De comunicar el que s’ha après a aprendre comunicant” de Montserrat Castelló, no l’he entès fins a revisar-lo per tercer cop. Tot i que després m’he adonat de que era una petita introducció als articles que s’havien de llegir els altres grups, la meva primera reacció envers a aquest text en concret ha estat negativa; l’he trobat curt, poc explicatiu i amb molts conceptes. Ara bé, un cop revisat en el context de la classe, debatut amb la resta de companys i amb una idea de la resta d’articles, ha passat de no agradar-me a encantar-me.
·                    Interessant reflexió sobre el propi procés d’aprendre, molt lligat al procés recursiu acompanyat pels altres.

També he trobat bastant complex el concepte de “pràctica reflexiva”; no el concepte en si mateix però el fet de portar-ho a terme. Ha de costar molt desfer-se de les creences i expectatives, que portem arrossegant des de que som estudiants, sobre el que és una “bona classe”. Ara bé, crec que identificar aquestes creences com el que són (expectatives) ja és un gran primer pas, perquè moltes vegades les tenim tan interioritzades que no som capaços de reconèixer-les.
·                    Molt interessant; crec que efectivament es tracta d0un punt clau; una cosa són les pràctiques declarades que tenim (el que diem que fem) i una altra les pràctiques reals (el que fem); una cosa són les maneres de fer bé les coses (podem saber-ho contrastant opinions diverses i prenent decisions i sabent que mai arribarem a fer-ho perfecte) i una altra cosa és començar ‘amb la solució a punt’ (una actitud maximalista dels que pretenen tenir la solució per a totes les coses);

Trobar exercicis que vagin de la comunicació a la gramàtica sembla molt difícil.  Per ser sincera, m’ha costat una mica trobar la diferencia entre tots dos camins. Com se que vaig de la comunicació a la gramàtica i no a la inversa? Imaginem que vull que els alumnes escriguin una notícia referida a un fet d’actualitat per treballar el complement directe. Com els faig fer l’activitat sense abans explicar a classe el complement directe? Això ja seria anar de la gramàtica a la comunicació?
·                    Segurament la solució passaria per un procés recursiu de la teoria (què és un CD, observació de CD en textos controlats) a la pràctica (observació del fenomen en textos reals); mira’t el text Fontich, X. & Giralt, M. (2014). Gramática y escritura en 6º de primaria: El complemento del nombre. Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura, 67, 45-53.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Marta Vilà - Retorn Document 1

Font El primer que he de dir és que aquest text està molt ben escrit, començant amb dos moviments retòrics molt efectius: la cita d...