divendres, 28 de desembre del 2018

Eloy Jorge - Retorn Document 1



font

Molt bon text; crec que ha estat una molt bona idea plantejar-ho com una guia; crec que efectivament, la pràctica a l’aula et permetria d’aprofundir en alguns d’aquests punts, però jo hi afegeixo que aquesta pràctica necessàriament t’ha de portar a noves lectures per permetre interpretar el que et passa a l’aula i al centre i poder-hi actuar (transformant, estenent, fonent idees, etc.). Crec que l’esforç que has fet per elaborar aquest material t’ha portat a interpretar les línies bàsiques de la proposta de l’assignatura i sintetitzar-les de la manera més pràctica i clarivident possible. Mostres, a més, el potencial dels vincles per transitar per un text, una estratègia que es treballa poc en les tasques sobre els processos d’escriptura a l’aula.


totes les activitats poden ser bones o dolentes en determinats moments i quasi totes les estratègies poden ser acceptades si el que es persegueix és l’aprenentatge de l’alumne.
·                Interessant; hi estic essencialment d’acord;

Ara bé, hi ha tres regles d’or que mai no hauria d’oblidar (encara que, desgraciadament, molts
professors semblem fer-ho amb massa freqüència).
·                M’agrada molt la primera persona del plural, un gest amb el qual tu també t’inclous en els perills que denuncies; molt bé: efectivament, el que dius no només ens pot passar sinó que ens passa constantment i a més ens passa a tots;

L’error ha de servir per motivar l’alumne.
·                La pregunta és ‘com aconseguir-ho?’, però la idea és aquesta, efectivament;

hem d’explicar que un subjecte és qui fa l’acció del verb (concepte prototípic)? O bé hem de reflexionar també sobre els límits dels elements lingüístics i posar l’èmfasi en d’altres de perifèrics, com seria un subjecte no agent? No hi ha una recepta màgica per resoldre aquesta qüestió, però una possibilitat seria buscar un equilibri uns i altres.
·                Ben observat;

Descontextualitzat i prototípic
·                El terme ‘descontextualitzat’ en llengua és problemàtic ja que qualsevol paraula o frase aïllats tenen la càrrega d’un context potencial; per tant pot treballar-se un element no-prototípic fora d’un context immediat, també, per la via de preguntar ‘En quin context faríeu servir aquesta frase?’ (per exemple, l’ús no-prototípic d’un verb transitiu a ‘En Pere ja no beu’);

podria ser que els seus alumnes construeixin
·                ... construïssin...

és millor ensenyar habilitats comunicatives per utilitzar en determinats contextos de la vida real que no ensenyar classificacions tancades de textos que els estudiants normalment perceben com a purament acadèmics.
·                Ben observat

No hi entrarem, però sí que ens hauríem de plantejar COM ensenyem gramàtica, és a dir, com ho fem perquè l’alumne pugui construir coneixement gramatical.
·                La finalitat també és important; et recomano aquest text: Fontich, X. (2017). Enseñar gramática: cuando el "para qué" articula el "qué" y el "cómo". Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 75, 7-12.

Ara bé, també considero que és utòpic pensar que tot el professorat duu a terme aquesta reflexió quan sovint la seva única preocupació és “passar el currículum”. A més, probablement no disposa de prou temps per fer aquesta pràctica de manera conscient, serena i calmada.
·                Observació molt important; efectivament, la reflexió vol un context propici; la pregunta és: en algun moment, al llarg dels 9 mesos que dura un curs, un professor pot trobar un instant (una hora, una tarda, unes quantes tardes, potser cinc o sis) per reflexionar amb altres professors sobre el que fa, el que el preocupa, les seves il·lusions, els seus desencisos, etc.?

la mayor parte del software educativo que existe en estos momentos es malísimo.
·                Pot un sofware substituir el professor?

no crec que sigui capaç de reflexionar-hi amb gran profunditat abans d’endinsar-me plenament en l’ensenyament de la llengua com a docent. Per això, la majoria de punts resten oberts, inconclusos i en molts casos, excessivament esquemàtics.
·                A més de la pràctica, et caldrà recórrer a d’0altres lectures per poder interpretar aquesta pràctica, no?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Marta Vilà - Retorn Document 1

Font El primer que he de dir és que aquest text està molt ben escrit, començant amb dos moviments retòrics molt efectius: la cita d...