diumenge, 17 de febrer del 2019

Les quatre paraules clau


1.     Affordances

A una de les classes vam fer referència a aquest anglicisme que, ja d’entrada, em va semblar interessant. Resumint-ho, podríem dir que affordance és qualsevol característica d’un objecte, o ésser viu, que ens comunica com interactuar amb ells de forma implícita. Per exemple, si entrem en una sala amb una cadira, el nostre mecanisme humà ens portarà a seure-hi. És per això que, si extrapolem aquest mot a l’àmbit educatiu, podem afirmar que és vital anar deixant affordances als alumnes al llarg del curs. Així, ells podran anar creant el seu aprenentatge, no sempre de manera explícita, i ho retindran. I si ho traslladem a l’univers literari, la clau per buscar un bon text no serà quin llibre creiem que els agradarà més, sinó trobar aquella tasca que més els atraurà perquè hi haurà affordances.

2.     Dictats.

Com vaig comentar a la primera reflexió, els dictats per dictaminar el nivell ortogràfic dels estudiants em feien respecte com a alumne. Tanmateix, l’article El dictado como tarea comunicativa de Daniel Cassany m’ha permès veure el ventall de possibilitats que ofereix aquesta tècnica. Més enllà de les onze maneres de treballar el dictat que proposa l’expert, les quals em resulten fascinants, em quedo amb unes determinades qüestions. La forma de dictar del docent en el “dictat tradicional” pot portar lloc a una reflexió de puntuació, que permet treballar posteriorment aspectes com l’ús de les comes entre subjecte i predicat. O la motivació que pot representar per als alumnes el “dictat col·lectiu”, ja que la bidireccionalitat que caracteritza la forma més tradicional de dur-la a terme es veu estroncada i, l’alumnat, se sent, per fi, part fonamental en l’elaboració d’aquesta tipologia de dictat.

3.     Textos narratius.

La darrera classe de l’assignatura la vam dedicar als textos narratius i se’ns van presentar cinc itineraris per transitar qualsevol text o lectura:

a)     A l’interior de... Per analitzar els elements textuals.
b)    Al voltant de... Per buscar informació del text que permeti la comprensió.
c)     A partir de... Per crear nous textos, fent servir el llegit com a model.
d)    A propòsit de... Per argumentar la pròpia opinió.
e)    Darrere de... Per interpretar possibles significats de la lectura. 

Aquests cinc itineraris, perfectament compaginables entre ells, em semblen una manera molt coherent per treballar la comprensió de textos narratius, però també l’escriptura de nous. Tanmateix, el que considero més interessant és el fet que es poden extrapolar aquests cinc itineraris a totes les tipologies de textos, no només als narratius, i també a exercicis per treballar l’oralitat que es puguin fer a l’aula. Una idea ben traçada per exercitar diferents competències amb un mateix treball.

4.     Congrés.

Quan se’ns va plantejar aquest treball, tenia clar que una de les paraules claus havia de ser Congrés. I es que poder assistir com a voluntari al III Congrés Internacional sobrel’Ensenyament de la Gramàtica em va omplir la motxilla de multitud d’aspectes per reflexionar. No només em va permetre ser oient a xerrades dels grans referents de la gramàtica catalana i espanyola, sinó que també vaig poder constatar que l’ensenyament de la gramàtica es pot abordar de mil perspectives diferents i que, a vegades, poden ser motiu d’acord o de desavinences. Per altra banda, fins a l’arribar al màster no tenia constància que s’organitzessin congressos d’aquest àmbit i, menys, que hi coincidissin professors de nacionalitats tan diverses. Va ser un autèntic plaer i una experiència que repetiria, sense cap mena de dubte.
Diàleg a tres veus sobre la gramàtica de referència i l’escola entre Anna Camps, Mª Josep Cuenca i Salvador Gutiérrez Ordóñez
Pol Masdeu


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Marta Vilà - Retorn Document 1

Font El primer que he de dir és que aquest text està molt ben escrit, començant amb dos moviments retòrics molt efectius: la cita d...