Una de les preocupacions més
esteses entre l’alumnat és l’avaluació de la feina realitzada. L’avaluació, tot
i ser present en la majoria d’espais professionals, es relaciona gairebé sempre
amb l’educació. De fet, fins i tot l’Institut d’Estudis Catalans ja en fa
aquest paral·lelisme dins de l’entrada del DIEC:
f. [LC] [PE] Acció
d’avaluar. Avaluació educativa.
L’avaluació, doncs, sembla una
part intrínseca de l’educació. El sistema educatiu fa que l’alumnat hagi de
passar per ella i que, aquesta, determini si s’han assolit unes competències i coneixements
bàsics per seguir progressant adequadament. No obstant això, sempre se sol
associar aquest mot amb els estudiants. Tanmateix, el màster, i aquesta
assignatura en particular, m’ha brindat l’oportunitat de reflexionar sobre
l’avaluació des de la perspectiva del docent. En el sistema educatiu actual,
l’avaluació de docent-alumne segueix sent la més prevalent. Per això, considero
fonamental que se’ns instrueixi sobre com és millor avaluar els nostres futurs
alumnes. En les últimes setmanes hem fet un curs intensiu de rúbriques i pautes
d’avaluació. Tot i així, considero que el retorn dels treballs publicats en
aquest blog ha estat la millor manera d’aprendre com s’hauria de fer una bona avaluació,
la qual perduri a la memòria dels alumnes.
El docent ha de ser capaç de donar
un feedback argumentat i coherent amb l’objectiu que siguin capaços d’entendre
els encerts i també els aspectes a millorar. Tot i mostrar-me reticent a la
idea del blog per unes determinades qüestions personals, considero que crear
una comunitat en què tots els alumnes puguem aprendre dels retorns elaborats
cap als nostres companys ha estat un encert. No aprenem si no ens involucrem. I
això m’ha portat a pensar en una cèlebre frase de Benjamin Franklin “Digues-m’ho i ho oblido, ensenya-me’n i ho
recordo, involucra’m i ho aprenc”.
![]() |
Crear una comunitat per aprendre dels altres Imatge lliure de drets extreta de "www.pexels.com" |
L’objectiu real d’un docent
hauria de ser que la totalitat dels seus alumnes s’involucrin en la matèria, no
que recordin coneixements. I el retorn del blog m’ha fet veure que, a mesura
del possible, l’avaluació també hauria de comportar l’involucrament de l’estudiant. Arribats a aquest punt, doncs, el
professor hauria de ser capaç de fer partícips a tots els seus alumnes
mitjançant el retorn: crear una autèntica comunitat d’aprenentatge en què
tothom (també el propi docent) sigui capaç de tenir-hi veu i rebre’n crítiques
constructives.
M’agradaria posar un cas del que
considero un retorn coherent i que propicia la reflexió de l’alumna. Em
refereixo a la correcció de l’Esther Catalan en aquets post.
Potser influït per als meus estudis previs, m’ha cridat especialment l’atenció
el paràgraf dedicat als diversos gèneres discursius. Sovint ens n’oblidem,
però, com explicita Xavier Fontich, els gèneres evolucionen constantment i, a
vegades, neixen a través de les formes en com ordenem elements
lingüístics.
Això em porta a la següent
reflexió: podríem considerar que les diferents xarxes socials han obert un nou
paradigma amb multitud de gèneres discursius? Twitter, per exemple, només
permet un determinat número de caràcters i, per tant, la brevetat n’acaba
esdevenint la clau. En canvi, Instagram ha acabat sent, per a molts, un
aparador al món i d’aquí que alguns lluitin per fer-s’hi un lloc i hi publiquin
un material molt concret i elaborat. La manera com els usuaris editen vídeos,
però també els comenten, acaba essent un registre molt propi del Youtube. I acabo
mencionant el cas del Snapchat, on els missatges (i imatges) s’esborren en 10
segons!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada