Sobre 4 conceptes
Comunitat, perquè hem fet nostre el coneixement de tots. Hem entès el rol que ocupa cadascú en el procés educatiu i sabem com conformar una comunitat al voltant d’aquests rols. Hem anat a buscar la Zona de desarrollo próximo i l’hem aprofitada. En molts moments del màster ens han dit que el més important per fer una classe és creure’s que allò que estem fent funcionarà, i tenir il·lusió en el que fas. Nosaltres sabem que pot funcionar, perquè junts hem tret coneixement d’on pensàvem que no en trauriem. Apliquem-ho, doncs.
Fotografia: La Cathédrale, d'Auguste Rodin
Font:http://www.musee-rodin.fr/fr/collections/sculptures/la-cathedrale
Molts ho sabíeu molt bé, però d’altres hem après que, de perspectives, n’hi ha moltes; personalment, d’una banda he après que la meva perspectiva no pot ser, ni de bon tros, inflexible, i he (hem!) treballat i espero treballar amb gent que pugui omplir-me la perspectiva de dubtes sobre els que poder reflexionar. D’altra banda, he après que és important donar crèdit a la pròpia perspectiva, i, ni de bon tros, acceptar-ne d’altres sense una radiografia prèvia.
CRÍTICA
La crítica va indestriablement lligada a la perspectiva; molt feliçment puc dir que en aquesta assignatura he après quin tipus de crítica és constructiva i quina no, i de quines maneres no és gaire profitós rebre una crítica. De tota manera, el que no em queda massa clar és la cosa de l’autocrítica; si tot el que diem dels altres ho diu tot de nosaltres i res dels altres, què passa amb el que diem de nosaltres mateixos? Segur que Joan Brossa sap que dir-nos.
GRAMÀTICA
He aquí mi cruz. Després de moltes hores de reflexió sobre el tema continuo sense tenir un criteri clar sobre què i com vull i/o he d’ensenyar gramàtica. Si bé hi ha tot un seguit de paràmetres que definiran la meva pràctica docent pel que fa a la gramàtica (terminologia concreta, reflexió metalingüística, morfologia i sintaxi a la vieja usanza, amb arbres, relacions de dependència, etc.), també hi ha elements que em resultem dubtosos: la metodologia a seguir i el grau de profundització que els alumnes han d’assolir en les diferents qüestions gramaticals són dues coses que espero anar definint amb l’experiència. La gramàtica és l’únic element que em costa d’encabir en el tipus de metodologies amb què treballem al màster, al menys vetllant per a que la qualiltat del contingut i la profunditat de les reflexions metalingüístiques siguin suficients. Per tant, la meva reflexió docent s’haurà de centar, d’entrada, en la gramàtica. S’accepten propostes, companys!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada