Us imagineu un país en el qual les parets de les seves escoles estiguessin pintades amb dibuixos i proclames a favor d’una educació més lliure, justa i plural? Doncs existeix. I no us penseu que cal viatjar massa lluny: ho tenim aquí, a Catalunya! En un post anterior, ja us vaig parlar de la lloable tasca que porta a terme diàriament el Joan Turu (Sant Just Desvern, 1984). Permeteu-me en aquesta ocasió que, en comptes d’utilitzar cinc conceptes, resumeixi el bagatge que he adquirit durant aquests mesos amb cinc imatges. Cinc retrats de l’educació pintats des del cor i amb projecció cap al futur, ja que d’aquí no res ho haurem de posar en pràctica!
![]() |
Figura 1. www.joanturu.cat |
1. Quan bufen vents de canvi algunes persones aixequen murs, altres molins de vent: L’educació es troba en un punt d’inflexió. Perpetuar un sistema que no acaba de funcionar o arriscar-se a cercar noves maneres de trebalar a l’aula? L’èxit no està assegurat, però el món és dels valents i, personalment, aquestes sessions m’han servit per entendre que no podem restar impassibles davant les transformacions que s’estan produint.
![]() |
Figura 2. www.joanturu.cat |
2. No deixarem mai d’ensenyar la llengua!: Perquè, per damunt de qualsevol altra cosa, som mestres [que no professors/es] de català i castellà. I és la nostra feina preguntar-nos què volem ensenyar a l’alumnat i per a què. Després d’aquestes sessions ho tinc clar: no vull crear individus autòmates i acumuladors de continguts memoritzats i desconnectats els uns dels altres. El meu objectiu, i espero aconseguir-ho, és formar persones competents lingüísticament en els diferents àmbits i reptes que hauran d’enfrontar durant la vida. Que sàpiguen parlar, llegir i escriure, sí, però de manera aplicada a contextos comunicatius reals.
![]() |
Figura 3. www.joanturu.cat |
3. Ensenya’m a pensar, no a obeir!: Sembla una obvietat, oi? Ja hem vist que no. Tot i que és una actitud docent en recés, encara hi ha molts professors/es [i aquí utilitzo aquest vocable de manera completament intencionada] que defensen la necessitat de tenir el control absolut de la classe. Error! Desplacem el focus d’atenció del professor/a a l’alumnat i construïm plegats un espai de diàleg a l’aula on el procés d’aprenentatge sigui birideccional. De quina manera? En Joan Turu, sempre tan encertat, té la resposta!
![]() |
Figura 4. www.joanturu.cat |
4. Tot es torna a inventar si ho comparteixo amb tu!: La funció del mestre entesa com un mediador entre els continguts a ensenyar i el procés d’aprenentatge de l’adolescent, en comptes d’esdevenir un policia restrictiu o un domador de feres que porta la batuta en tot moment. I aquí entra en joc un concepte que hem treballat moltíssim: el de bastida. El camí d’abandonament progressiu del monitoratge intensiu cap a l’assoliment d’un grau important d’autonomia per part de l’alumnat. Sempre amb l’acompanyament del mestre, és clar. Us sona?
![]() |
Figura 5. www.joanturu.cat |
5. Si els deixem d’etiquetar, els deixarem ser!: “Aquest/a noi/a és un cas perdut”, “no aprobarà mai català”, “és força fluix/a en gramàtica”, “no en traurem res, d’ell/a”, “no diu més que bajanades”, etc etc etc. Podríem passar-nos el dia adduint exemples d’aquesta mena. Perquè tots/es els hem escoltat o experimentat en la nostra pròpia pell alguna vegada. És hora de desterrar les etiquetes i adoptar, com ens diu Ferreiro, un respecte intel·lectual per les contribucions de l’alumnat. Comencem a escoltar-los d’una vegada?
6. Us havia dit que resumiria el meu pas per aquesta assignatura amb cinc imatges, no? Com esteu veient, us he enganyat. Perquè, en llengua, dos i dos no sempre fan quatre; i en el món de l’educació encara menys! I perquè les normes, a vegades, hi són per saltar-se-les. M’acomiado d’aquest breu però intens viatge que hem fet juntes, no sense abans citar un dels homes més lúcids que ens han llegat les lletres catalanes: Miquel Martí i Pol. D’ara en endavant recordem les seves paraules cada vegada que entrem en una aula: Tot està per fer i tot és possible.
![]() |
Figura 6. www.joanturu.cat |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada