dimecres, 27 de febrer del 2019

4 idees sobre l’assignatura d’Ensenyament i Aprenentatge de la Llengua

1. Reflexionar:
  
El primer concepte que vull esmentar podria plantejar-lo, pràcticament, com a universal en qualsevol escrit vinculat al coneixement. Sens dubte, per ser professors de llengua ens cal reflexió metalingüística. No només aplicada als nostres estudiants, sinó també a nosaltres mateixos. I, això, ho dic tenint en ment els aspirants a professors que venim d’estudis del ram de la comunicació, que basen la relació amb la llengua en una concepció utilitarista i no metalingüística, com és comprensible. Una de les idees que m’emporto del curs és la necessitat de pensar perquè i com ensenyem i aprenem gramàtica, ortografia o morfosintaxi. Per tot plegat, vull aprofitar aquestes línies per autoencoratjar-nos als que venim d’estudis de comunicació, i si se’m permet l’atreviment també als que venen d’estudis lingüístics, a reflexionar sobre la llengua. Ho necessitem!

2. Enraonar:

 Potser des de les visions tradicionals fa por plantejar-ho a l’aula en format de diàleg. Però, sens dubte, és una manera d’aprendre. Algunes de les coses més importants que sé les he après en base a l’intercanvi d’idees amb altres persones, per sort o per desgràcia, sovint fora de l’àmbit acadèmic. Sens dubte, fer-ne un bon ús a l’aula pot ser de gran utilitat als alumnes. I no vull posar aquesta paraula en la forma més habitual en català sinó que vull fer-ho amb una expressió genuïna que, per desgràcia, cau en desús: enraonar. Considero formidable, tal i com ens va apuntar Francesc Pujols, que en català ens puguem referir a parlar com a enraonar, és a dir, enfilar raons. Al cap i a la fi, què ha de ser una aula sinó un conjunt d’idees que es van enfilant una sobre de l’altra i, en conseqüència, ens permeten construir raonaments? Apliquem doncs aquest missatge subjacent que ens regala la llengua per aprendre conjuntament. Encara que el camí sigui costerut. Enraonem-ho!

3. Interactuar:

“Si un professor pot ser substituït per una màquina, mereix ser substituït”. Aquesta cita d’Arthur C. Clarke, que hem comentat alguna vegada a classe, em serveix per il·lustrar una idea clau del que crec que ha de ser un bon professor. Considero necessari superar la fase en què el professor només explica uns continguts en clau magistral o, dit d’altra manera, es passa una hora sencera xerrant doctament sobre uns coneixements que l’alumne ha d’interioritzar en clau memorística. Al cap i a la fi, el coneixement magistral es troba cada vegada més a l’abast tant en els llibres com en el món digital. Per tal de superar aquests mètodes és important escoltar les necessitats dels alumnes, plantejar continguts i metodologies que permetin engrescar la classe i, sobretot, perdre la por d’interactuar i cedir, en bona part, el protagonisme a l’alumnat. 

4. Humà :

Després de proposar que els professors siguin substituïts per màquines si no poden aportar més que elles, crec que és necessari remarcar que valoro molt positivament que un docent sigui un ésser humà. I, ironies a banda, crec que com a professors hem de saber treure la nostra cara més humana, valgui la redundància. Això, implica entendre els problemes i els múltiples contextos de l’alumnat, saber reconèixer les necessitats i fer-los-hi entendre que a davant tenen una persona amb totes les mancances i contradiccions que implica l’existència. En cap cas plantejo que haguem de ser amics dels nostres alumnes ni que ens haguem de preocupar dels seus problemes com si fossin membres de la nostra família. Però sí que crec que mostrar una cara sensible vers els múltiples contextos que ens trobarem en una aula, ens convertirà en millors professors i millors persones.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Marta Vilà - Retorn Document 1

Font El primer que he de dir és que aquest text està molt ben escrit, començant amb dos moviments retòrics molt efectius: la cita d...