Pàgines

diumenge, 24 de febrer del 2019

Paraules clau



Dictat
«Mama, tinc un dictat per dijous! M'ajudes?». A l'escola vaig patir els dictats i ara com a mare, també. Quan he d'ajudar els meus fills a fer un dictat els faig estirar a terra, seure al sofà o a la taula de la cuina. Per què? Perquè fugir del flexo i la taula d'estudi em sembla que alleugereix el pes i la seriositat de l'activitat.
A partir d'ara i gràcies a Daniel Cassany he perdut la 'por' al dictat. El dictado como tarea comunicativa és una de les lectures del curs que més he gaudit. L'autor presenta onze maneres de fer l'activitat i obre així un ventall de possibilitats interessant. Ja he posat en pràctica el dictat paret amb els meus fills bessons de vuit anys. Vam fer la tasca i vam passar-ho bé. No és una bona manera d'aprendre llengua?
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39600213

Congrés

Assistir a  les conferències del III Congrés Internacional de l'Ensenyament de la Gramàtica em va fer sentir xicoteta i humil. Quants 'falti' que tinc! Però, per altra banda, em va fer sentir capaç i oberta. Capaç d'aprendre i oberta i receptiva per aprendre.

Em centraré en algun aspecte de la xerrada del professor Abelard Saragossà (Lingüista del Departament de Filologia Catalana de la Universitat de València). Saragossà va parlar de com ensenyar ortografia, un tema tan recurrent a les nostres classes. L'ortografia (pre) ocupa als que en saben molt i als que, potser, no en sabem tant. 
Saragossà (2019): «La lectura i l'escriptura practicades habitualment fan que escrigues dignament (...) qui sap moltes normes i no practica, no escriu bé. Saber fonologia interessa als lingüistes i no als parlants». Aquestes idees em van fer pensar i també aquesta afirmació del professor Saragossà: «Gravem mitjançant la lectura les irregularitats i per tant no hi fem reflexió».
Així doncs, sentit comú perquè depèn del que hem d'ensenyar, de com ho volem fer i de qui tenim davant. Aprendre llengua i ensenyar-la és un trajecte de llarg recorregut, una cursa per etapes, un camí que no s'acaba mai. Lluny d'angoixar-nos i enfrontar-nos, hauria d'unir-nos per aconseguir arribar com més lluny millor.


Foto: LEVANTE -emv

Beneïdes lectures
Crec que ha estat un encert el plantejament del professor Fontich de fer una lectura i compartir les altres amb els companys. És com una oferta del súper, no per treure's el producte de sobre, més aviat, per treure'n rèdit.
Dels textos 'no obligatoris' vos recomane l'article La revisió de l'escriptura al cicle inicial (pp. 26-33) de Rosa Gil i Lara Reyes(Graó). Jo soc de fer llistes i soc de deixar notes, així doncs, vaig trobar revelador, que arran de la lectura d'un àlbum il·lustrat diari, els alumnes definisquen la història amb un adjectiu. Després de les lectures, fan llistes de paraules i notes als companys i les comparteixen. Les llistes penjades ajuden a l'aprenentatge del codi i la classe és l'aparador d'aquestes escriptures privades.
Una activitat senzilla, lúdica i efectiva. Una manera original i didàctica d'ensenyar llengua. 
  


«Go with the flow»
A l'última sessió de l'assignatura Xavier Fontich va exclamar: «Go with the flow!». Quin gran eslògan! Com a professors crec que ens convindria/ convindrà i molt.
El Cambridge Dictionary fa aquesta definició: « To do what other people are doing or to agree with other people because it is the easiest thing to do». I el Collins diu: «If you go with the flow, you let things happen or let other people tell you what to do, rather than trying to control what happens yourself».
Lluny d'agafar la definició al peu de la lletra, llegesc el missatge entre línies i aporte un parell de reflexions d'en Fontich: «Go with the flow no vol dir no fer ni brot a classe, vol dir que sigui tot més orgànic. Calma!». «La vida és l'activitat però la reflexió és el que ha passat».
I per últim, una idea que recull l'objectiu d'aquesta assignatura. Xavier Fontich (aula 44): «El curs ha de ser transformador. Jo voldria pensar això». Per a mi ho ha estat i molt. Gràcies i felicitats per la feina feta.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada