1 prep. [LC] Expressa relacions que denoten l’acompanyament, la concurrència a una acció, el contacte, l’instrument, el mitjà per aprendre.
Potser
caldria, en conseqüència, que en lloc de dir que “ensenyem llengua als
alumnes”, diguéssim que “ensenyem llengua amb els alumnes”. Posar
l’alumne al centre de l’aprenentatge és potser una de les idees en què
hem anat incidint més al llarg de les classes i que, al meu entendre,
troba el seu encaix dins del triangle didàctic format pels conceptes de
contingut, ensenyant i aprenent.
zombi
1 m.
i f. [AN] En el vodú d’Haití, persona sense voluntat ni parla, capaç
únicament de fer moviments automàtics, que havia mort i ha tornat de la sala de professors per art de bruixeria.
2 m. i f. [LC] Persona d’aire absent, sense voluntat, encantada.

1 [LC] Prefix que indica situació més enllà del mirall, posterioritat.
Crec
que en tota la meva vida no havia escoltat ni usat tant aquest prefix
aplicat, en concret, a la llengua. La paraula escollida seria, en aquest
cas, metallenguatge. La metàfora del mirall que Montserrat Castelló exposa al seu article (Tot mirant-se al mirall. De comunicar el que s’ha après a aprendre comunicant)
em va fascinar des del primer moment en què la vaig escoltar i és un
dels molts tresors que m’emporto. Es tracta d’imaginar que podem
transformar el vidre d’una finestra en un mirall que ens reflecteix; és a
dir, que l’escriptura no només sigui un mitjà, sinó que també activi la
reflexió metalingüística.
1 f. [LC] [AD] [PE] Pràctica de la docència; participació en una cosa, que permet d’adquirir-ne la coneixença.
Allò
que no s’experimenta, no s’aprèn. Això val tant pel contingut que
aprenem com a alumnes, però també com a docents en ple procés d’aprendre
a ser-ho. Sovint, cal deixar de banda el que sabem perquè pugui anar
sorgint a poc a poc, no voler aplicar totes les teories i coneixements a
la vegada (pobres alumnes). Els fruits no maduren abans d’hora per molt
que insistim a fer que s'afanyin, o, dit d’una altra manera, “go with the flow” (Fontich 2019).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada