diumenge, 24 de febrer del 2019

More than words

"The world is a hellish place, and bad writing is destroying the quality of our suffering"

Tom Waits




Les tries són de vegades decisions complicades. D’altres no tant. Pregunta tòpica: Què t’enduries a una illa deserta? Dubte sense complicació: Amb sucre o sense?
Fer una selecció de paraules que serveixin per definir una assignatura --una experiència de mesos en un aula--, com a tria, és de les complicades. Si he de fer un pòquer, però, em quedaria amb bastida, ortografia, joc i rosa dels vents.

Bastida, perquè el concepte l’hem treballat a classe i perquè és una de les idees que ens ha d’acompanyar en el futur. Si l’alumne ha de ser el centre de la nostra pràctica, l’acompanyament que li oferim ha de ser clau i adaptat, modelable. Personalment, havia interioritzat la bastida com les rodetes que posem a les bicicletes dels infants quan tot just estan aprenent però amb el retorn vaig poder veure que, de bicicletes, n’hi ha de moltes menes i que les rodetes, com a suport inamovible, no poden funcionar prou bé en tots els casos. És cert, a casa els meus fills no n'han necessitat mai, de rodetes per anar en bicicleta, si els hi hagués posat els hagués fet molta nosa, però de genolleres i de cascs mai els han sobrat...

Ortografia: diu Castellà que “l’ortografia continua ocupant una posició preeminent que gairebé totalitzat l’objecte llengua” i ens anima a posar-nos “les ulleres de l’ús real de la llengua, de les necessitats de comunicació de les persones i del relativisme (..) que permet la pluralitat de punts de vista, la negociació i el pacte”. S’escriu malament perquè s’escriu poc (malgrat els exàmens, diaris, exercicis, redaccions...), també a les aules. "El món és un lloc odiós i la mala escriptura està destruint la qualitat del nostre patiment", que diu el gran Tom Waits.

Joc: a les classes d’ensenyament i aprenentatge de la llengua també hem tingut moments de joc: paraules, records, objectes, bloc sí bloc no… L’aprenentatge divertit, amb lectures estimulants, jocs de paraules, peixos al cove, és un gran estímul i una eina poderosa. Cal proporcionar un entorn ric per a que l’activitat exploradora dels alumnes i el paper d’agent actiu (però no solitari) doni els seus fruits.

Rosa dels vents: com a figura mnemotècnica, la rosa dels vents ha estat la imatge de la nostra assignatura. Sota els vèrtex de contingut, ensenyament i aprenentatge, els conceptes se’ns han ordenat d’una manera lògica. Assignar figures, nombres, noms... fàcilment identificables per als alumnes és un recurs que els ha d’ajudar i de ben segur els agrada. Posem-los, doncs, al seu abast.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Marta Vilà - Retorn Document 1

Font El primer que he de dir és que aquest text està molt ben escrit, començant amb dos moviments retòrics molt efectius: la cita d...