Com que aquest espai és lliure (oi?) i opcional, us parlaré d’un dels fils que
vaig llegir i seguir al Twitter els dies del Congrés de Gramàtica (#congram19). Vaig
assistir a algunes de les conferències (a la d’en Bosque, per exemple), però m’estimo
més parlar-vos d’una taula rodona prou interessant que es va celebrar el dia 24
(?) i que no vaig poder escoltar en viu i en directe. La professora Aina Reig,
del Grup GIEL de la Universitat de València, és qui en va fer les piulades. Aquesta
taula rodona, que tractava sobre l’ensenyament de la gramàtica i l’escriptura,
va reunir Joaquim Dolz, Manuel Leonetti i Carmen Rodríguez Gonzalo, moderats
per Xavier Fontich. De totes les intervencions, em plau de destacar les de
Carmen Rodríguez Gonzalo, que per començar esgrimí les raons que la van dur a
fer recerca sobre la didàctica de la gramàtica: “Què passava perquè jo, com a professora
de secundària, no poguera entendre el que passava a l’aula de llengua malgrat
la meua formació lingüística?”. Recollint Rodríguez Gonzalo, Aina Reig escriu: “Perquè
la filologia no ens converteix automàticament en professors de llengua. Cal
conèixer l’aula i els processos d’ensenyament i aprenentatge: per a què, com
ensenyar i de quina manera els estudiants aprenen uns determinats continguts, i
quins continguts?”. Abordant els processos d’ensenyament i aprenentatge,
Rodríguez Gonzalo deia: “Com posar en connexió la gramàtica i l’escriptura a l’aula?
Per a manipular de manera conscient l’escriptura necessitem conceptes
gramaticals. El problema és que aquests conceptes no es desenvolupen durant l’escriptura.
Els alumnes no
connecten automàticament conceptes gramaticals i usos. Per fer-ho operatiu, cal conceptualitzar per mitjà
de la reflexió metalingüística i vincular llengua i usos.” Reig, cronista de la
jornada, prosseguia: “Carmen Rodríguez Gonzalo diu que ha d’haver-hi un
ensenyament explícit de la gramàtica i parla de la conceptualització i l’ús
dels conceptes gramaticals. Durant l’escriptura, l’acostament al text és
semanticopragmàtic. I afegeix que és durant la revisió dels textos, després del
treball de conceptualització, que es fan operatius determinats conceptes
gramaticals de manera conscient. La
revisió és el moment de l’escriptura que crea consciència metalingüística i en
permet la reflexió.” (El subratllat, evidentment, és meu.) Amb tot plegat,
Rodríguez Gonzalo reblava: “L’aprenent no és expert: necessita de nocions i de
reflexió conscient sobre la llengua per comprendre’n els mecanismes sobre els
quals intervenir durant l’ús.” I això ho dic jo: chapeau.
Llengua i literatura catalana i espanyola i la seva didàctica Grup 4 [MO22117]_________________________ Xavier Fontich Màster de Secundària - UAB 2018/19
Pàgines
- Inici
- L'escola, un sistema complex en permanent procés d'interacció, reestructuració i apenentatge
- Construïm un rai?
- La diversitat i 2 paraules clau per entendre-la
- La veu de qui ensenya, la veu de qui aprèn
- Algunes reflexions sobre el nostre blog
- Retorn document 2.1
- Retorn document 2.2
- Retorn document 2.3
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Marta Vilà - Retorn Document 1
Font El primer que he de dir és que aquest text està molt ben escrit, començant amb dos moviments retòrics molt efectius: la cita d...

-
font Un text impecablement escrit i que a més integra de manera fluïda diversos aspectes treballats a classe, integr...
-
Me pedís palabras que consuelan, palabras que os confirmen vuestras ansias profundas y os libren de angustias permanentes. Pero y...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada