Amb
els escrits reflexius penjats al blog queda ben clar que som una classe molt
heterogènia, ja que a partir d’unes mateixes instruccions vam crear textos molt
diferents. Alguns van ser més acadèmics (m’hi incloc; personalment em costa no
ser-ho); d’altres, més informals. El to també va ser força divers, tant en els
documents inicials com en els retorns.
En
primer lloc voldria posar en valor la feinada que va tenir en Xavier Fontich
durant les dates nadalenques. Com ja han comentat diversos companys/es, va ser
gratificant descobrir una atenció tan personalitzada en el feedback per part d’un docent. Vam tenir la sensació d’haver estat
llegits i rellegits. No estem acostumats a aquest tipus de correccions
conceptuals i, com que es tractava d’un escrit reflexiu amb unes consignes prou
obertes, potser van sorprendre.
Tot
i això, en aquesta entrada sobre els retorns, com que en el meu cas la resposta
al meu text va ser molt breu, m’agradaria reflexionar sobre l’objectiu final
d’aquest blog. Recordo la sorpresa, contrarietat i disgust generalitzat que hi
va haver quan se’ns va comunicar que els nostres escrits havien de ser penjats
en un blog comunitari. Estem molt acostumats a dirigir els escrits únicament al
professorat i no pas a compartir-los amb els companys/es. Vam dedicar-hi una
classe sencera a parlar-ne!
![]() |
Font: Isabel Soler |
Podem
dir que ha estat una experiència molt positiva, ja que ens ha permès entrar
dins les “ulleres metafòriques” amb les quals els nostres companys/es veuen la
professió; ens ha proporcionat una gran quantitat de bibliografia íntimament
relacionada amb continguts molt específics, hem intercanviat metàfores, hem
conegut maneres molt diverses d’encarar un text reflexiu (garrotins, cartes,
contes, etc.), i un llarg etc. Tots aquests recursos, actituds i maneres de fer
s’haurien perdut si l’exercici només s’hagués dirigit al professor.
Penso
que el blog buscava que experimentéssim en primera persona alguns dels
principis de l’assignatura d’Ensenyament i aprenentatge de la llengua (escriure
per ser llegits, esperit crític, construcció col·lectiva de coneixement, etc.)
En aquest sentit, estic molt amb la meva companya Montse quan diu: “potser la travessia que ha
comportat aquesta assignatura ens ha sacsejat més del que estem habituats com a
alumnes, i fins i tot ens ha col·locat contra les cordes (...). Crec que el
viatge que ha comportat aquesta assignatura ha estat com ha de ser tot bon
viatge: “ple d’aventures” (com diu el poema de Kavafis), i “ple de coneixences”
i gràcies a tot això, crec que l’aprenentatge ha estat del tot significatiu.”
També,
si m’ho permeteu, m’agradaria citar Xavier Fontich en el retorn que li va fer a
la companya Núria. Les seves paraules, altament introspectives, crec que són molt
aclaridores:
“Interessant;
a mi m’ha passat amb la proposta de fer un blog; m’ha costat frenar i deixar
que alguns alumnes manifestessin disgust, contrarietat, desacord, etc., ja que
és un procés vital d’aprenentatge; mentre manifesten això el que fan és
aprendre, assimilar el que calia fer; amb el lliurament se supera aquesta primera
fase i amb el reton es veurà més clar (espero!) quin era el sentit del blog i
quines possibilitats obre; la primera és crear un terreny comú i compartit de
coneixements i sensibilitats”.
Finalment
m’agradaria citar un fragment del projecte “Fem que l’ortografia sigui...peix
al cove!”, que em sembla molt revelador, també, de la
importància de compartir coneixement
“L’objectiu
és que els alumnes no es limitin a lliurar la feina al professor sinó que es
preocupin també de fer-la pública. Compartir el coneixement no és una qüestió
menor. Tal com destaca Pea (1993, citat a Mercer, 2013, p. 153) “l’expertesa es
defineix a través de la participació persistent en el discurs d’una comunitat,
i no tant a través de la possessió d’estructures conceptuals o de destreses per
a la solució de problemes” (en anglès a l’original). És a dir: què significa
saber coses? Segons aquestes paraules significaria principalment poder entrar
en el diàleg que es produeix en una comunitat determinada, com ara aquella
interessada a ensenyar i aprendre ortografia.”
Bibliografia
Fontich, X.
(2014). Fem que l’ortografia sigui... peix al cove!”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada