En
aquesta entrada m’he decantat per escollir quatre conceptes que m’han semblat
interessants d’aquest camí que ha estat l’Ensenyament i aprenentatge de la
llengua, però que no pretenen ser representatius ni generalitzadors de
l’assignatura. Per a mi, els conceptes essencials i bàsics (com ara
l’empoderament de la llengua oral, la reflexió metalingüística, la interacció,
l’oral exploratori, etc.) ja apareixen
en el meu primer escrit reflexiu.
Discussió
amb grups d’experts
De
les classes d’Ensenyament i Aprenentatge de la Llengua m’emporto, entre moltes
altres coses, l’organització de la classe en petits grups d’experts. M’ha
semblat un tipus de dinàmica de treball molt adequada i adaptable a diferents
objectius docents. El fet que es faci una primera discussió amb els grups que
han llegit el mateix text em sembla interessant per contrastar punts de vista,
fixar els aspectes més importants, etc. La segona fase, durant l’agrupació
heterogènia d’alumnes que han llegit textos diferents, és un espai molt ric en
què cada alumne es pot sentir protagonista; tothom ha de parlar però el treball
en petits grups fa que es puguin sentir més còmodes. Finalment, en la posada en
comú col·lectiva és important que el professorat faci de mediador i ajudi a
acabar de relacionar les idees. Hem vist, doncs, que en aquest tipus de
pràctiques es fomenta la parla oral, l’escolta activa i la síntesi conceptual,
entre d’altres, que no és poc!
![]() |
Font |
L’ortografia
serà mai peix al cove?
Ser (una cosa) peix al cove
(Rodamots): ser fàcil, d'un resultat segur
Quan
vam llegir per deures el projecte “Fem que l’ortografia sigui...peix al cove!”
per treballar l’ortografia em va semblar molt interessant. Per començar, la
metàfora, que va agafar notorietat durant l’època pujolista, em sembla en si mateixa magnífica. L’ortografia ([DIEC]:
Branca de la gramàtica normativa que
estableix l’escriptura correcta dels mots i d’altres signes gràfics d’una
llengua) arribarà mai a ser fàcil i d’un resultat segur?
Considero
que és un projecte molt actual, real i útil, que sorgeix des d’una reflexió
molt profunda entre el professorat i l’alumnat i que demostra que l’ortografia
no és un procés lineal i sumatori, com tendim a pensar, sinó que és quelcom que
anem assimilant a diferents escales temporals. El projecte s’inicia amb
l’eterna pregunta: “per què creieu que després de tants anys de fer exercicis
d’ortografia alguns de vosaltres encara feu tantes faltes?”. A partir d’aquí,
amb l’ajuda de l’alumnat s’arriba al plantejament d’altres preguntes també
transcendentals, com ara, “l’ortografia és fàcil o difícil?”, “existeix un
estadi zero de faltes?”, “qui no fa mai faltes?”, “els professors fan faltes?”,
“es pot exigir no fer faltes?”, “o el que cal és ajudar a no fer-ne?”, “és
important no fer faltes?” i “què indiquen les faltes?”.
Potser
si generalitzéssim més aquestes preguntes amb reflexió metalingüística
aconseguiríem posar en dubte algunes de les receptes per aprendre ortografia
que sempre s’han donat per vàlides.
![]() |
Font |
La creativitat en els dictats
Les
diverses tipologies de dictats que proposa Daniel Cassany a “El dictado como
tarea comunicativa” (per parelles, col·lectiu, amb grup, telegràfic o de
secretària -sobre aquest últim s’hauria d’actualitzar la denominació- entre
molts d’altres) van ser tota una descoberta per a una generació que de tant fer
i repetir dictats gairebé els hem incorporat en el nostre ADN. El text proposa
la reflexió al voltant d’aquesta pràctica considerada antiquada per acabar
veient que no hem de refusar rotundament els dictats sinó que cal
qüestionar-nos per què els fem, què volem aconseguir, etc. L’autor vol que ens
adonem que amb una mica de creativitat es poden convertir en pràctiques
educatives molt riques, sempre que parteixin
de la reflexió i de les necessitats de l’alumnat.
![]() |
Font: Luz Stela |
“Joc de peus” o tot s’hi val a l’aula?
Que
es generés polèmica al finalitzar la lectura en veu alta a classe del conte de
Ramon Solsona “Joc de peus” (Quaderns
Crema, 1991) no em va sobtar. Vaig quedar sorpresa d’alguns comentaris
rotundament negatius que es van sentir durant els dies i mesos següents.
Considero que un dels principals objectius de l’assignatura és fomentar la
reflexió crítica al voltant de la llengua, aspectes, pràctiques didàctiques,
etc., i el conte de Ramon Solsona, que tenia un component eròtic, era una
oportunitat per debatre sobre si aquests temes tenen cabuda dins l’aula. Tot i
que en una de les darreres classes de l’assignatura vam reprendre el debat,
tinc la sensació que vam perdre una oportunitat per parlar-ne “en calent”. I
mai millor dit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada