I
si deixem de fer exàmens?
En
el primer text que vaig publicar per aquest blog, titulat
"L'ensenyament de la llengua: ortografia, transversalitat, errori innovació", arribava a la conclusió que el món de
l'ensenyament de la llengua -així com el de l'ensenyament en
general- necessita modernitzar-se urgentment per defugir de sistemes
arcaics i poder emprendre nous camins que resultin en un aprenentatge
més eficient i enriquidor per l'alumnat.
Treballant
en aquesta direcció, un dels canvis que se'm fan més necessaris és
la necessitat de reduir o fins i tot eliminar el pes dels exàmens de
l'avaluació. Considero que l'examen tal com l'hem entès en les
últimes dècades és una eina molt poc útil per una assignatura en
la qual la
majoria de coneixements i competències que s'adquireixen tenen una
finalitat pràctica.
Recordo,
per exemple, com vaig tractar el text argumentatiu quan encara era un
alumne d'ESO. Vam gastar una classe sencera escoltant com la
professora llegia desenes de paràgrafs que explicaven què era un
text argumentatiu, quines característiques tenia i quan es podia fer
servir. Ens va demanar que féssim una sèrie d'exercicis orientats a
retenir aquests coneixements i el següent dia els vam corregir. El
tema va quedar aparcat fins al dia de l'examen, quan vam haver de
respondre al següent enunciat: "Què és el text argumentatiu?
Quines característiques té? (2 punts)".
Com
que havia estudiat, vaig saber respondre bé i vaig obtenir els dos
punts. I en el meu currículum hi va figurar que jo havia assolit a
la perfecció tots els aprenentatges relacionats amb el text
argumentatiu. Sense haver-ne escrit cap. Sense haver-ne llegit cap.
Tan sols retenint a la memòria una sèrie de definicions que no em
feia falta ni entendre i que, per cert, ja no recordo.
L'examen
és una eina d'avaluació que crea pànic als alumnes, els planteja
qüestions poc relacionades amb el que realment han d'aprendre i que
els acaba donant una nota que en teoria defineix la seva
intel·ligència, però que realment tan sols indica la seva
capacitat per passar-se hores memoritzant sense quedar-se adormits a
l'escriptori. No dubto que en casos concrets sigui un mal necessari,
però en la majoria dels casos estic convençut que la feina
basada en escriure,
llegir, pensar i compartir resultarà molt més útil. Treballem per
fer realitat aquest canvi, els alumnes ens ho agrairan.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada