![]() |
Max Kaminsky, Lester Young, George Wettling, Hot Lips Page, Charlie Parker, Lennie Tristano. Birdland, NY, 1949. |
M'agradaria
parlar del jazz. Sí, aquell estil musical de finals del segle XIX nascut en el
si de les comunitats negres dels Estats Units, que es caracteritza per tenir
una estructura i uns acords sobre els quals els músics van improvisant i
entrant en diàleg. Però el jazz és molt més que això, perquè va més enllà de definicions objectives i historicistes:
el jazz és un llenguatge musical portat a l'extrem de la connotació, més pròpia
del llenguatge poètic que no pas del formal. Però això què té a veure amb el
nostre màster, amb l'ensenyament i aprenentatge de la llengua? Doncs… el jazz
ho és tot.
El
món del jazz, amb el qual tinc una profunda relació d'amor-odi les 24 hores del
dia, m'ha fet veure que aprendre'l i sentir-lo és igual d'equiparable que el
fet d'ensenyar català a estudiants no de llengua estrangera, sinó de la mateixa
llengua catalana. I aquí, en aquest espot publicitari que transcric, hi
apareixen els mots clau que s'aniran desenvolupant al llarg de l'escrit, que en
resum és el següent: "si no costa, no és jazz" (https://www.youtube.com/watch?v=-5cH5vwlgI0),
com deia el 2014 algun il·luminat publicista del Voll Damm Jazz
Festival. Doncs no anava gaire mal encaminat.
"Si no tens swing, no serveixes. Si ho fas fàcil, és
que no has entès res. Si no improvises, és que no ho sents. Si creus que serà
fàcil, millor que busquis una altra feina. Si no costa, no és jazz."
Començaré
rebatent la seva primera consideració per, després, aplaudir-li les altres. De
vegades, volem arribar a l'excel·lència, com aquell tòpic del català purista que
valida o invalida els parlants. El swing
el podem portar més o menys endins, però ensenyar a sentir-lo és un un camí
obert per seguir aprenent, mai s'ha de desestimar l'alumne perquè no tingui "el do" de la catalanitat. Cal ser conscients que ensenyar llengua és molt més que aquest sentiment purista i retrògrad.
Ara sí, aplaudim l'espot, perquè segur que ensenyar català ens portarà a improvisar, a fer classes que se'n van de les mans, a gestionar
emocions i verbalitzar-les, a jugar amb la llengua, a forçar-nos dia rere
dia a aprendre coses noves, a produir. Saber que no podem deixar d'impovisar al mig d'una
cançó sense que els altres ens mirin malament és tan important com saber
aprofitar les oportunitats educatives que sorgeixen a l'aula i basar-nos en
l'interès de l'alumnat perquè aprenguin significativament.
És
clar que més val buscar una altra feina si creiem que ensenyar llengua és una
tasca senzilla, que de seguida passarem pels acords i entrarem en diàleg amb el
pianista, que els nostres alumnes no faran faltes d'ortografia, que dominarem
les escales i els arpegis amb naturalitat. Deixem-ho si pensem que en un tancar i obrir d'ulls els alumnes i nosaltres mateixos ens expressarem com a virtuosos
de la llengua catalana.
Sí,
la llengua, allò que tan ens identifica i ens edifica com a éssers socials, no
és gens fàcil. Si no costa de fer-ho, és que no ho estem fent prou bé. La
nostra tasca com a professors de català ha de ser la de transmetre les eines suficients
com perquè d'aquesta dificultat en neixin uns aprenentatges i que de la motivació es pugui avançar en el nivell de coneixements.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada