dilluns, 18 de febrer del 2019

Glosa, si goses


Ja que hem obert aquest meló del vers, i com que entre tots farem que el blog quedi ben farcit d’idees, reflexions i recursos, em permeto la llicència d’estirar una mica més el fil de les rimes. Desgranem per què ens pot servir incloure-les a l’aula, i per quins motius no hauria de quedar-nos com un bolet merament lúdic o gratuït (tranquils, no mor ningú de la meva família si faig servir aquesta expressió!)

Les nostres estimades companyes que fan pràctiques a l’Institut Federica Montseny ja ens van parlar dels raps que van fer els alumnes de 2n d’ESO del centre contra el masclisme. Una iniciativa molt ben travada, que només escoltant-ne el resultat ja ens transmet l’entusiasme que els alumnes hi devien posar. Per tant, podem parlar de motivació intrínseca. Però a més a més, en aquest cas la temàtica del rap no podia ser més d’actualitat i present en el dia a dia dels i les alumnes (i de tots nosaltres), així doncs, el projecte té una grandiosa intencionalitat social, vocació d’influir en l’entorn. Motivació².

Personalment, vaig tenir l’ocasió de participar en un taller de Versembrant, un col·lectiu amb diverses propostes educatives entorn el rap, que em va agradar molt i va funcionar molt bé entre els adolescents que hi van participar, i val la pena fer-los constar aquí.

D’altra banda, el que a mi em sembla un nivell de sublimació superior, és atrevir-se a endinsar-se en el món de la glosa. Una glosa és un cant improvisat sobre una melodia popular. N’hi ha de mil tipus: garrotins, corrandes, jotes, nyacres, seguidilles... Respecte el rap aquí hi trobem valors afegits. La glosa és comuna i tradicional arreu dels Països Catalans, i a cada territori hi podem trobar gèneres particulars, així doncs és un tret comú de tots els parlants de la nostra llengua i a la vegada ens farà descobrir particularitats diverses segons la geografia i els dialectes. Descobrir aquest patrimoni musicolingüístic comú i variat ens farà cohesionar el nostre àmbit lingüístic i ens enriquirà, a més a més de poder col·laborar per la seva perpetuació entre generacions. No cal perdre el cul pel que fan a fora si aquí tenim so good shit.

Resultat d'imatges de glosadors

Hi hem de veure també l’oportunitat (o l’obligació) de treballar interdisciplinàriament amb el departament de música del centre. I tot el que pugui afegir, ja ho estan fent des d’eduglosa.cat (gràcies per existir). Només ens queda ser valents, i apuntar-nos a algun curs del CAT,  l’escola d’estiu de glosa, o tantes altres iniciatives per iniciar-s’hi.

Sigui com sigui, el rap, la glosa i el que ens posin per davant, són un motiu per dur a terme un projecte tan profitós com engrescador:

- És ideal per treballar en grups i que els alumnes discuteixin i construeixin col·lectivament.
- Es treballa escriptura i oralitat de forma paral·lela i profunda, a consciència.
- Són exercicis que requereixen obligatòriament que repassin i validin una vegada rere l’altra la seva pròpia escriptura (costum difícil d’aplicar a vegades).
- Ens permeten dur a terme una pràctica oral que requereix molta consciència i treball.
- Ens fan entrenar pràctiques lingüístiques molt valuoses com si fossin un joc: com condensar un missatge en molt poques paraules, ordenar arguments, dotar les paraules de missatges i intencions...
-Requereixen una reflexió metalingüística complexa.

A més a més, projectes d’aquest tipus ens permetran buscar simbiosis amb altres centres, a nivell d’alumnes i/o professors, i qui sap el que pot arribar a sorgir...

Fòrum educació i cultura popular: Presentació d'experiències 4 --> Que guais que som a Vilafranca.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Marta Vilà - Retorn Document 1

Font El primer que he de dir és que aquest text està molt ben escrit, començant amb dos moviments retòrics molt efectius: la cita d...