Pàgines

dijous, 28 de febrer del 2019

«Com m’imagino que seré com a professor?»: Test amb possibilitat de retorn

“Moltes vegades em pregunto com seré com a professora”. En Xavi va quedar captivat per l’inici del text de la Montse i, certament, jo també. Perquè és la pregunta per excel·lència que ens fem tots cada dia. Un interrogant sense una resposta única. De la mateixa manera que el coneixement es va construïnt de manera progressiva, l’ofici del mestre es basa en un camí d’aprenentatge constant i d’adaptació als nous contextos socio-educatius. I és que, al cap i a la fi, ser mestre és molt més que complir amb un currículum acadèmic. Recordem la imatge de la navalla multi-usos que hem vist en altres assignatures com a expressió gràfica de la transversalitat de la professió.

Figura 1. Vinyeta de l'humorista gràfic Forges.


Llegint alguns dels vostres escrits i els retorns d’en Xavi, he pogut constatar  el que sempre ha estat una realitat: l’esforç i la il·lusió per contribuir amb el nostre granet de sorra al món de l’educació ens farà vèncer. M'han meravellat l’originalitat i l’enginy de totes i cadascuna de les vostres aportacions al blog. Com ha dit la Míriam en un post anterior, segurament perquè venim de la rigidesa acadèmica de l’àmbit filològic, desconeixia que poguessin dissenyar-se propostes tan sorprenents amb tants pocs recursos. Que sapigueu que, si alguna cosa m’enduc d’aquest màster, és una motxilla plena a vessar amb les vostres idees. 

Amb la intenció de lloar algunes de les vostres contribucions, i perquè durant les classes d’en Xavi hem vist com sempre s’aprèn més a partir del joc ben dirigit i amb implicacions pedagògiques, he dissenyat un breu qüestionari per saber quin perfil docent ens escau més. Es tracta d’un simple joc, ja he dit que la identitat del mestre es troba en permanent revisió, però a qui no li agrada prendre partit? Sou capaços d’intuir amb quin text o retorn es correspon cada resposta? Comencem!

  1. Idea que consideris clau per encarar el bon funcionament d’una classe.
A. La creativitat és més important que tenir-ho tot sota control, atès que ens ajuda a resoldre problemes complexos i inesperats.
B. L’actitud del mestre i la seva predisposició a escoltar l’alumnat. 
C. Cal treballar la motivació i la implicació de l’alumnat a través d’activitats contextualitzades, significatives i lligades a pràctiques socials i usos comunicatius reals. 
D. La reflexió del propi docent sobre la feina que porta a terme diàriament és fonamental, ja que ens ajuda a potenciar els aspectes més positius i a reorientar les dinàmiques que no acaben de funcionar. 

  1. Amb quin gènere discursiu t’identifiques més?
A. L’assaig introspectiu, en la línia de Jo confesso, de Jaume Cabré. Tota possibilitat de millora passa per ser conscients de les nostres pràctiques educatives!
B. El rap gamberro. La música amaina les feres i transforma en planera fins i tot la lliçó més feixuga! 
C. La fàbula pedagògica. A qui no li agrada llegir un bon conte? 
D. La guia interactiva. Les TIC han arribat per quedar-se! 

  1. Quina de les següents afirmacions dites per un personatge famós representa millor la teva manera d’entendre l’educació?
A. Sabem el que som, però no el que podem arribar a ser (Shakespeare). 
B. La llengua se l’han de fer seva / no és un mer mitjà de comunicació / que hi trobin el sentit i la trempera / que la dominin pel davant i pel darrere / que li vegin utilitats en funció / i no els pugui prendre el pèl qualsevol orador (Pere The Best). 
C. Si no t’equivoques de tant en tant vol dir que no ho intentes (Woody Allen).
D. Els encerts desperten la nostra autoestima i adormeixen la capacitat per aprendre. Els errors desperten la nostra capacitat per aprendre i adormeixen l’autoestima (Wagensberg). 



RESULTATS


Figura 2. Paròdia sobre els diferents tipus de docents que existeixen.



Majoria de respostes A: En el post d’una altra companya, es compara el procés d’aprenentatge amb l’anar en bicicleta. Tant se val les vegades que caiguis i t’equivoquis, doncs la clau de l’èxit rau en aixecar-se i tornar-ho a intentar fins que s’assoleix la fita plantejada. Qüestionar-se coses és l’acte de major humilitat imaginable. Creatiu/va i amb empenta, l’alumnat tindrà molta sort de tenir-te com a mestre!

Majoria de respostes B: Com diu en Xavi al retorn, “n’hi ha que són valents de mena, / i et treuren dels ulls la bena. […] Que un futur profe s’hi posi / sense agror ni fent el tòtil / mostra un amor per l’ofici / tendre i sa, fora desfici!”. L’humor ben canalitzat sempre ha estat l’artefacte més poderós per captar l’atenció d’aquell que t’està escoltant. I més encara si ho fas rapejant! 

Majoria de respostes C: Desplaçar el focus d’atenció del professorat a l’alumnat. Alguns ho adopten com un simple eslògan; altres ho porten a la pràctica, com és el teu cas! En aquest afany, trobes recursos per fomentar la implicació de tothom fins i tot sota les pedres. I és que ja ho diu el teu admirat Woody Allen: “Una pel·lícula d’èxit és aquella que aconsegueix portar a terme una idea original”. 


Majoria de respostes D: Alguns professors viuen anclats en aules en blanc i negre, però els temps canvien amb rapidesa i les pràctiques socials de l’alumnat encara més. Internet ha arribat per quedar-se i és la nostra responsabilitat treure'n el major profit per potenciar les habilitats comunicatives dels adolescents. És el moment de l’aula 2.0! 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada