Pàgines

dilluns, 18 de febrer del 2019

Paraules clau (o no)

Ortografia
Per escriure bé només cal fer poques faltes. Saber on van els accents, quines paraules van amb doble essa i quan posar un punt i coma. I ja ho tindríem. És igual si les nostres frases no tenen cap mena de sentit. No ens importa si escrivim un text acadèmic en llenguatge vulgar. I no cal perdre el temps buscant sinònims, podem repetir les paraules sempre que calgui. Us ho prometo, això és així. O almenys és el que em van ensenyar a l’escola.
Examen
Sort en tenim dels exàmens. Com sabríem sinó que els nostres alumnes són capaços de memoritzar la definició de tots i cada un dels temps verbals existents? Com comprovaríem que en Pere, la Júlia i en Ricard per fi s’han après les catorze característiques dels textos descriptius? Com posaríem a prova la capacitat dels adolescents d’avui en dia per passar-se una nit sense dormir a base de refrescs de cola, Red Bull i qui sap si alguna ampolla de vodka per ajudar a passar el mal tràngol?
Silenci
A classe el professor parla i els alumnes escolten. Perquè el primer és el respecte i l’ordre. Si algú té una pregunta, que aixequí el braç. I quan veiem que li comença a fer mal, ja li direm que no ens faci perdre el temps a classe, que allò que ens pregunta ho busqui a internet quan arribi a casa. Els debats a l’hora del pati, els treballs en grup a casa. A classe, només cal que parli en professor. O és que algú en sap més que ell, que es va graduar en periodisme i ara xerra i xerra sobre llengua?
Aprendre
Des de temps immemorials (quan va néixer Jesús i tot plegat), aprendre ha consistit en escoltar allò que diu el professor, llegir el que trobem al llibre, intentar endevinar quina de les dues versions és la que ens demanaran a l’examen i suspendre perquè resulta que ens hem equivocat. En tot cas, un cop sapiguem del cert què és el que vol el mestre, l’operació no esdevé més senzilla: pobres de nosaltres que ens equivoquem en una sola paraula de la definició que ens demanen: el professor ho considerarà un error prou greu com per posar-nos un bon zero a l’exercici. És que ser detallista és important.
Pensar
Això encara no ho he estudiat.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada