Pàgines

divendres, 28 de desembre del 2018

Natàlia Blasco - Retorn del Document 1






Text molt ben resolt: àgil i lleuger, integra els diversos aspectes amb claredat i de forma ben estructurada, malgrat el format diari, aparentment acumulatiu i poc estructurat. Crec que mostres una comprensió penetrant d’alguns conceptes clau treballats a l’assignatura, com ara el de reflexió. També mostres capacitat de veure que l’ensenyament no es pot reduir a un conjunt de tècniques fàcils d’aplicar a l’aula, sinó que requereix una mirada ampla a les diverses problemàtiques amb què ens puguem trobar, no sempre fàcils de preveure, i que defugen solucions ad hoc.


m‟enfronto
·                Per què dos apòstrofs? Veig que ho fas sempre; és curiós; en principi n’hi va un, no?
no espero gaire cosa 

·                No n’espero gaire cosa?
com podré ser capaç d‟utilitzar les tècniques adequades per impartir els coneixements en Llengua i Literatura?

·                Ensenyar és saber quina tècnica és la més adequada a cada moment?
en Matemàtiques, matèria que m‟encantava i de la qual tenia un professor amb el que vaig connectar molt ...

·                ... i en la qual tenia un professor amb qui vaig connectar molt...
tan arbitrària com és la normativa ortogràfica i que no respon a la lògica pura dels problemes matemàtics?

·                No és tan arbitrària, no? Hi ha regularitats fruit de qüestions morfològiques i lèxiques (famílies de paraules, per exemple), no?

que a usar la llengua se n‟aprèn usant la llengua
·                Però no només, això és important: cal usar-la i reflexionar-hi; per fer això segon cal disposar d’instruments (ai, las!... gramaticals!);

Un altre cop surt la paraula reflexió en l‟aprenentatge de la llengua... Interessant...
·                Bona observació;

No entenem gaire la dinàmica però ens hi posem, perquè som molt aplicats...
·                I quina opinió et mereix, aquesta dinàmica?

Fontich ens remarca que no ens hem d‟oblidar del vèrtex del coneixement, dels continguts, ja que en funció de la disciplina a ensenyar, els processos d‟aprenentatge són diferents.
·                Important, efectivament;

ni si aquest aprenentatge de la gramàtica no va acompanyat d‟un ús real, no es contextualitza.
·                Sí, però aquest context pot provenir de la pròpia càrrega pragmàtica potencial de la frase observada de manera aïllada, no?, amb preguntes com ara ‘Quan podríem dir aquesta frase? On l’hem vista escrita?”, etc.

Potser no recordava el concepte “Complement de Règim Verbal” però sí que reflexionava amb un rudimentari: “Aquest verb necessita d‟aquesta preposició”. I aquest és l‟objectiu a l‟hora d‟ensenyar llengua, que la gramàtica s‟integri en l‟ús i la reflexió sobre la llengua.
·                En aquest text hi ha una activitat comunicativa per treballar el complement de règim: Fontich, X. (2013d). La entrevista al personaje literario en un proyecto de lecturas múltiples sobre el tema de la guerra. Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura, 63, 101-111.

és important tenir en compte que si els alumnes fan molt text compartit, acabaran interioritzant tant aquest sistema que afavorirà els diàlegs interns posteriors per veure com escriure millor, no escriuran el primer que se‟ls acudeixi. Hauran interioritzat, per tant, l‟activitat metal·lingüística, tan bàsica com hem dit en l‟aprenentatge de la llengua.
·                Molt be;

això [la diversitat lingüística] s‟ha de veure com una riquesa de la societat, aprendre a apreciar-la, no a témer-la.
·                Molt bé;

tota la classe hem coincidit en comentar que ens dona la sensació que ni ell mateix [F. Zayas] sap ben bé com s‟hauria de dur a terme, almenys no ho explicita. De fet, aquesta incertesa en la didàctica de la llengua és una sensació que m‟ha produït més d‟una de les lectures proposades a aquesta classe i a d‟altres, una sensació que encara hi ha molt per fer i que el camí s‟està construint.
·                Efectivament, i no s’arribarà mai a cap solució, perquè els problemes del futur encara no sabem quins seran; la solució, podríem dir, ja resideix en la recerca incansable de camins i dreceres que obrin la possibilitat de l’intercanvi i la reflexió;

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada