Pàgines

dimecres, 19 de desembre del 2018

Gramàtica dramàtica


A la classe del Fontich
hem parlat molt de gramàtica
potser algun dia m’he adormit
però es treu bons contes de la màniga.

Hem fet bones reflexions
ara te’n diré un pessic
no és per tocar els collons
però en vers te les escric.

Això que faig no és pas banal
és un bon exercici gramatical,
la meva mètrica és anàrquica
però per fer rimes rodones
s’ha de jugar amb la sintàctica
i alterar-ne algunes normes.
És mes fàcil poder rimar
si poses el verb a l’acabar,
però si els dos són de la mateixa conjugació
et diran que ets un carrincló.

Si volem que escriguin amb consciència
i que no siguin dispersos
farà falta molta insistència
però els podem fer crear 4 versos.
“Del que hagueu après de la lliçó
alguna idea n’heu de treure
la resumiu en un quartet
i la recitareu sobre un tamboret”.
Ja us podeu ben creure
que faran bona reflexió.

No els costarà tant buidar el pap
als que tot el dia escolten trap,
que si en volen una mostra
també ens el farem nostre:



(llegit amb el rotllo trap, referents no literals: 

Nai escolta aquest trap del profe de cata emissor del missatge,
et rebenta la ment, et peta el cervell i no és pas un miratge, xantatge, et fotré un bon viatge.

Farem unes rises jugant a fer rimes si ho pilles faràs maravilles i les normatives estan per partir-les si les aprenem, ens les petarem.

Mama jo vull ser trapero, el més xungo del talego, aniré partint la pana, sexe a dojo, esnifo farla, no em cal treure la navalla, la paraula és bona tralla, fàcil et trenco la cara, amb dues rimes, tiki taka.
Nai no et pensis que el bon trap, és un puto disbarat. Si no domines la llengua, tens el flow d’un porc o una euga.

No saps fer subordinades, dels pronoms fas marranades, ets un pringui i un papanates, deixa’t de fumates, posa’t les piles i ben carregades.

És quan dormo que hi veig clar
Foll d'una dolça metzina,
Amb perles a cada mà
Visc al cor d'una petxina,
Só la font del comellar
I el jaç de la salvatgina,
-O la lluna que s'afina
En morir carena enllà.
És quan dormo que hi veig clar
Foll d'una dolça metzina.

Aquí tens la base tens no siguis tros d’ase que són heptasíl·labs, són fàcils de fer, a classe o al carrer, per ionquis o prínceps.

Boix, no en deixis cap coix, dona’ls-hi coloix, Eugène Delacroix, tira de patilla que no et quedi moix, menja’t un briox, i recorda aquests versos són de Jei Vi Foix.




Si algun dia estic tan fotut
que penjo aquestes merdes pel youtube
hi haurà dues possibilitats:
que deixi els nens bocabadats
i em donin la Creu de St Jordi i el profe de l’any,
o que aparegui un bon dia sense cames al fons d’un barranc.

Però amb això volia entroncar
amb un debat que força m’agradà,
hem d’aprendre normativa
tal com raja, sense diatriba?

Jo veig molt clar
que podem anar molt més enllà.
No podem presentar un idioma
com una cosa tancada on no es mou ni una coma,
i si els fem vacil·lar entre conceptes gaire abstractes
se’n riuran de nosaltres i ens diran que som uns carques.

Podem tenir ben present
que unes normes comunes ajuden a l’enteniment,
que en molts contextos de la vida
les hem de conèixer i complir.
Tot sovint no podem fer figa
treballem amb llibres, cotxes o vi.

Però a mi em sembla primordial
que amb la llengua facin l’animal.
Parlar i escriure pot ser un joc
que et fa estar despert i no pas badoc.

Entre llegir, escriure, parlar i escoltar
el més dur és aquest últim
et fa estar sense fer res
i serà difícil que se’n surtin.

La llengua se l’han de fer seva
no és un mer mitjà de comunicació
que hi trobin el sentit i la trempera
que la dominin pel davant i pel darrere
que li vegin utilitats en funció
i no els pugui prendre el pèl qualsevol orador.

Un text escrit pot ser bellesa
però s’ha de saber veure amb destresa,
i un text propi pot ser d’ajuda
per ordenar idees per les quals no trobàvem cabuda.

Si saps fer veure totes les derivades
que la llengua ens té reservades,
si fem pensar amb suspicàcia
els significats, usos, funcions i traves
junt amb una o altra fal·làcia
lluny de ser faves comptades
veuran la llengua com un poder i capacitats il·limitades.

En els termes més immediats
per qui vulgui ser més pràctic
veurà que per fer exàmens ben estructurats
cal un mínim domini sintàctic.
Si controlen la retòrica
faran una bona presentació, científica o històrica,
i per construir bons arguments
cal encadenar oracions sense miraments.

A qui l’institut no li interessi
sempre passa, mal que ens pesi,
li hem de fer creure una tesi
com si anés a catequesi:
Tard o d’hora voldràs aprendre
un ofici, una afició o a ofendre,
ni que sigui per comprar i vendre
de la llengua no et podràs desprendre.
Per què tota aquesta ànsia?
En aquesta circumstància?
Valgui doncs la redundància,
aprendre llengua és aprendre a aprendre.

I si ens centrem en el saber gramàtic
respondrem millor que el Tomàtic
al per què del seu estudi.
Qualsevol dia pot ser un bon preludi
per contrastar tres objectius
i més que en trobaríem si els busquem les voravius.

Si els sona a massa mística
que la gramàtica és eina metalingüística,
quan s’expressin per escrit
si la dominen no es mamaran el dit.
Per parlar en francès o portuguès
ho faran en un tres i no res,
i encara en una llengua no tan semblant
la gramàtica els acabarà ajudant.
I si amb això no en tenen prou
almenys per ser savis n’han d’aprendre prou.

Però si ja hem entès el què
i volem ser mestres en el gai saber
com coi ho hem de fer
per expressar-nos així de bé?

Com que som hooligans del constructivisme
i volem que ells marquin la trajectòria
amb una mica de civisme
practiquem la parla exploratòria.

És molt millor el treball en grup
on vas a parar!
però el profe és molt tossut
no val parlar a la babalà.

L’intercanvi d’impressions
contrastar suposicions
preguntes, dubtes i opinions
vigilant la conflictivitat
que no ens porti a fer el di(s)putat.
Posant criteri serem constructius
i passarem de ser acumulatius.

Alguns diran que desistires
de moure taules i cadires
ho volen tot sota control
en rengleres, tothom ben sol...
per ser ells el centre d’atenció
que es posin a fer televisió.

Jo no els ho vull donar tot mastegat,
poc que aprenguin, que s’ho hagin currat.
Deia que vull fer bons oradors
siguin prosaics o glosadors
que treballin entre tots.
En comptes de fer els estaquirots
que discuteixin fent un esborrany
i seran més hàbils any a any.

Quan estan tots a l’antiga
empollant la normativa
els estem fent capquadrats
tots els cervells quadriculats
mirant-ho tot amb un sol prisma
de la llei en faran feixisme.

Trobo molt més realista
la formació sociolingüista
que sempre es deixa pel final
si és que s’hi arriba, tard i mal,
darrere d’un saber purista
tradicionalment academicista.

En un món de desigualtat
la parla hi té el seu apartat
fenòmens com el de la diglòssia
segueixen sent habituals
no com el de la xenoglòssia
més aviat paranormals.

A més d’usos i funcions
la llengua té variacions
no tan sols entre comarques
també si duus xarols o avarques.
Segons el context social
podem parlar o no com cal,
però el que ensenyem a l’escola
és com parla la Rahola
(que tampoc és molt normal).

Si tenim tanta riquesa
i la pluralitat tan ben entesa
hem de fer digne d’estudi
tota la nostra varietat
un registre no és preludi
de ser més o menys educat
doncs la veritable habilitat
per moure’s en societat
és parlar de “puta” o “majestat”
segons el qui t’ha interpel·lat.

“Treballarem la oralitat”
és molt més que un enunciat.
Que a mi em toqui llegir un dia
o presentar un power point
és tan cutre com dir a biologia
la vaca fa “muuu” i el porc “oing, oing”.

El parlar a classe està fotut
constantment es vol silenci
després li dius a un que pensi
i ho farà tot sol i mut.
Raonar i enraonar
són dos verbs quasi idèntics
distats per un petit apèndix
que savi que és el català.

Si els fem fer un treball en grup
tan bon punt surtin del cub
ells es partiran la feina,
cadascú pel seu compte, caput.
Ja em diràs tu quina eina
el contrari del volgut.

Però si a classe amb temps limitat
els fem fer un text negociat,
els farem posar les piles
discutir, debatre i consensuar,
com si es foten uns tequiles!
total, el text final, ja me’l llegiré demà,
era l’excusa per parlar
per aprendre a argumentar.
M’importa més aquest camí
que el propi fet de produir.

I també en sentit contrari
escriure’s un argumentari
per després fer un bon discurs
que sigui clar, sens clarobscurs.

Llegir per escriure
escriure per parlar,
parlar per debatre
i entremig, escoltar.

Escrit per ser llegit
llegit per escoltar
escolta per parlar
què més puc relacionar?

Escoltar per escriure
escriure per recordar,
escriure per escriure
escriure per aprovar.

Parlar per no escoltar
llegir sense pensar
escriure sense fi
i oblidar-se de rellegir.

No ho dic a la babalà
tot ho penso, ergo escric.
I tot això per fer constar
que a secundària l’alumnat
no hi és per fer sols cops de pic.
Si tot va relacionat
per què es treballa per separat?
Aquestes capacitats
els éssers socialitzats
quan les duen a exercici
no acostuma a ser per vici
és l’encaix de totes elles
que obre portes, mou corbelles,
si les posem en relació
i practiquem l’operació
farem bon treball de competències
útil a lletres, esports, arts, i a ciències.

Arribant cap al final
he deixat un tema capital.
S’haurà notat, segur n’estic
que fins ara en el que escric,
puc ser més o menys simpàtic
però impecable en l’ortogràfic.

L’ortografia és el menys important
sobre la marxa es pot anar treballant
però al final convé no ficar la pota
si no vols que et burxi qualsevol idiota.
En veuen una i es posen les mans al cap
gent que no sap ni què és un predicat.

És tan fàcil d’aprendre
com difícil d’estudiar
deixem que el seu cervell tendre
ho tinguis temps d’assimilar,
no cal ser tan Fabrià.

Prioritzem altres competències
el nostre temps és preuat
i si escriuen algunes ocurrències
l’Optimot ens farà costat
que per això l’han inventat.
No ho veieu que quan siguin grans
l’ortografia és fàcil de corregir?
Dediquem-nos a coses importants
les que han d’aprendre ara i aquí.

Molt bé doncs hem passat molt bona estona
fent alguna rima molona
tampoc he fet tantes voràgines
per arribar a les 10 fuckin pàgines,
i com que soc un generós alumne
les he fet a doble columna.

Ara em vaig a fer el sopar
amb pijama i les xancletes,
merda, no he pogut anar a comprar
i només hi ha pasta en lletres!
Ara que hi estic posat
faré uns versos amb la sopa
no us penseu que vaig fumat
tampoc m’he fotut farlopa.

Potser soc un animal
no és el millor treball de la història
però jo em sento dalt la glòria
posant aquest punt i final.

Que tingueu bon nadal i us mengeu un bon gall
de part del Pere A. Bolet Secall.


1 comentari: