Pàgines

diumenge, 17 de març del 2019

Marta Vilà - Retorn Document 1


Font

El primer que he de dir és que aquest text està molt ben escrit, començant amb dos moviments retòrics molt efectius: la cita del filòsof inclosa al blog i la “captatio” situada al principi del text ja i que fa referència a la realitat immediata del que l’escriu (i l’allau de missatges en forma d’icones diverses que rep) com a trampolí per orientar el text de seguida cap a la dimensió social del llenguatge. 

Efectivament, d’acord amb estudiosos com el citat Bernárdez, la llengua se situa preeminentment en aquesta dimensió social, on tindria l’única existència possible, i no en una mena de reialme platònic d’unitats, regles, principis, paràmetres i símbol inicial d’oració. Crec que la idea que esmenta Luri (2018) es complementa bé amb aquest caràcter social del llenguatge: l’educació també és una experiència social; curiosament Luri situa en l’esfera individual l’experiència de l’educació en relació al “deure moral de formar-se”; no t’hi atures i em sembla que aquest plantejament mereixeria algun tipus de comentari (et limites a presentar amb una adversativa “en canvi” la posició de Luri en relació a la de Bernárdez); des del meu punt de vista, Bernárdez és algú bastant més informat que Luri, per altra banda. 

Situes encertadament Cassany (2016) i Leitão i altres (2016) en la mateixa òrbita de preocupació per treballar la literacitat crítica a l’aula; aquests darrers destaquen la importància d’explorar bé els arguments, una idea que jo situaria en com es concreta el treball de la literacitat crítica que defensa Cassany, i que tu introdueixes curiosament amb un connector (concessiu en aquest cas: “si bé”) que suggereix que l’estudi dels arguments i de la literacitat crítica són coses diferents. Tot i així, la idea global queda mot ben explicada amb una cadena de temes que fas desembocar molt encertadament en la noció de “reflexió metalingüística”: (i) llengua com a fet social, (ii) llengua com a creadora i reproductora de les desigualtats socials, (iii) necessitat a l’aula de promoure la literacitat crítica, (iv) reflexió metalingüística, i (v) possibilitat de concretar això amb l’estudi concret de les estratègies argumentatives. 

Pel que fa a la referència que fas al “Model lingüístic del sistema educatiu de Catalunya”, efectivament en destaques l’important enfocament competencial, encara que crec que potser l’hauries pogut complementar amb els decrets posteriors i sobretot amb la càrrega ideològica actual d’entitats privades amb gran incidència al sistema educatiu i que representen de facto la voluntat de l’administració autonòmica amb competències en educació no ja de mantenir la privatització de part del sistema sinó d’ampliar aquesta privatització a les decisions de com ha de ser el currículum mateix i l’organització del sistema en la seva globalitat. 

Lligues molt bé tot aquest plantejament inicial amb la idea del rol del docent de llengua com a necessàriament transversal, a través de la referència als set principis de Camps (2012) i posteriorment amb els elements de la rosa dels vents. Se m’acut que quan esmentes la importància de la interacció fas referència a la necessitat de “fomentar” (i fas servir aquest verb) la parla exploratòria; jo no faria servir aquest verb, que pot suggerir que la parla exploratòria ja té preexistència i el que ens cal és potenciar-la; en realitat crec que és millor parlar de (i) pràctiques i condicions diverses lligades a la interacció a l’aula i de (ii) la necessitat d’estimular aquelles pràctiques (e.g., interessar-se tant per escoltar l‘opinió dels altres tant com per exposar la pròpia, etc.) i preveure aquelles condicions (e.g., espais per a la reflexió sobre com ha anat la reflexió en grup, etc.) que desencadenaran el màxim nombre d’instants de parla de qualitat (el que anomenem amb la categoria general de parla exploratòria). 

Per altra banda, em sembla molt ben exposat el que fa referència a l’ensenyament de la gramàtica i a la necessitat, d’acord amb estudis no pas lingüístics sinó centrats en l’ensenyament de la llengua, de potenciar una visió de la llengua lligada als usos i no només (o principalment) al sistema deslligats dels usos i les intencions del parlant. Interessant reflexió sobre la tasca que vas observar dels substantius: potser la pregunta que et faria és si vas mantenir amb el docent alguna conversa sobre l’interessant intercanvi a l’aula que descrius; potser això t’hauria donat una millor perspectiva de la mesura en què el professor pensava que podia explicar el substantiu d’una altra manera. (I remetent-me al que t’he esmentat anteriorment quan comparo Luri i Bernárdez, jo crec que novament les idees de Luri en relació al rol de la sintaxi són de poc gruix; jo no em prendria aquest autor amb massa seriositat acadèmica, ja que el que explica es fonamenta més en una mena de saviesa convencional i prestigi sobrevingut lligat als platós de televisió i al govern de torn -bé, aquí no gaire de torn perquè habitualment hi ha els mateixos- que no pas a un prestigi lligat al difícil i humil camí de la recerca). 

M’ha semblat que la síntesi global que fas a partir del text de Fontich i Vilà (2015) i fent referències a d’altres textos també està molt aconseguida. Compte: interpel·lar al professor - convèncer als més escèptics – Sinó hagués estat per aquesta fragmentació - Tant el cas de la professora que expliquen Fontich i Vilà (potser millor “a la qual fan referència…”) – Losmas; també algunes cites en què no hi poses la pàgina.